• jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 2
  • 4951

Op woensdagochtend 14 juni vond de bijeenkomst ‘Maatschappelijke diensttijd in het erfgoedveld’ plaats. Vanuit het deelthema ‘Erfgoedbewustzijn en educatie’ uit de Uitvoeringsagenda Faro Deel I, leerden we met bijna twintig deelnemers wat de maatschappelijke diensttijd (MDT) inhoudt en verkenden we gezamenlijk wat ervoor nodig is om de verbinding te leggen tussen de MDT en het erfgoedveld. Vanuit Team MDT trapten Yvonne Kruizinga (Vereniging N...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 1
  • 1511

Werken aan creativiteit en expressiviteit is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Het peilingsonderzoek Kunstzinnige oriëntatie is de eerste variabele peiling die onder de noemer Peil.onderwijs is uitgevoerd. Er is gekeken naar het onderwijsaanbod en de resultaten van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onder...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 872

95 procent van de gemeenten heeft beleid voor cultuureducatie in het onderwijs en 89 procent beleid voor actieve cultuurparticipatie. Kijkend naar de verschillende rollen uit de overheidsparticipatietrap (van laag naar hoog; loslaten, faciliteren, stimuleren, regisseren en reguleren) kiest bijna geen enkele gemeente voor ‘loslaten’. Maar welke rol men ook kiest, het is duidelijk dat er bij alle rollen sprake is van samenwerking tussen gemeente...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 897

In 2020 is de trendrapportage voor museum- en erfgoededucatie gepresenteerd als vervolg op eerder onderzoek in 2007. Ten opzichte van het vorige onderzoek laat deze trendrapportage zien dat de betrokkenheid van musea en erfgoedinstellingen bij het onderwijs fors is toegenomen. Vooral kleine musea en erfgoedinstellingen dragen intensief bij aan cultuureducatie voor en met scholen, vaak met behulp van vrijwilligers. Binnen erfgoedinstellingen ze...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 849

Sinds 2014 wordt gewerkt aan de vernieuwing van de kunstvakken in het basis en voorgezet onderwijs. Onder meer door corona is de herziening van het curriculum vertraagd. Er wordt nu eerst gewerkt aan de basisvaardigheden. Het leergebied Kunst & Cultuur volgt later. Maar moet je wachten? In het curriculum staat wat leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs en voorgezet onderwijs moeten kennen en kunnen. De regering en Tweede Kamer stellen het...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 864

In 2023 loopt het Bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs af. De minister en staatssecretaris van OCW, de PO-Raad, wethouders en gedeputeerden voor cultuur én onderwijs ondertekenden het bestuurlijk kader in 2013 om het cultuuronderwijs te verbeteren. Is het opstellen van een nieuw bestuurlijk kader een kans om meer met erfgoed te doen in het primair en voortgezet onderwijs? In het bestuurlijk kader committeren de ondertekenaars zich aan goed c...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 854

Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit stimuleert de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen om kunst en cultuur een vast onderdeel van het lesprogramma te maken. Het programma startte in 2013 en is inmiddels met een derde termijn bezig die loopt tot en met 2024. De vraag van de scholen staat centraal en alle vormen van kunst en cultuur zijn toegestaan. De middelen voor het opzetten van lesprogramma's en gezamenlijke activit...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 836

Erfgoedwijsheid is een andere benadering van erfgoed in het onderwijs. Traditioneel is erfgoed een historische bron bij de geschiedenisles als bewijs of voorbeeld van hoe het vroeger was. Bij erfgoedwijsheid is erfgoed een aanknopingspunt om met elkaar in gesprek te gaan, om te leren een eigen mening te vormen en om te gaan met emoties en standpunten van anderen. Erfgoedwijsheid is een redelijk nieuw begrip. Het is afgeleid van het begrip medi...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 823

Het toekomstige ruimtelijke beleid zou meer dan nu in samenspraak met inwoners tot stand moeten komen. De nieuwe Omgevingswet gaat vergezeld van wervende teksten over participatie. Van inwoners vraagt het een nieuw soort erfgoedbewustzijn en -activisme: aan de voorkant van het beleid. Hoe mobiliseer je inwoners? Gezien het belang van de Omgevingswet is dit een apart thema in de Uitvoeringsagenda Faro. Lees op die themapagina meer over particip...

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 831

Erfgoedvrijwilligers en gemeenschappen die zich willen inzetten voor hún erfgoed hebben soms behoefte aan een luisterend oor van een coach die hen de weg wijst, of aan een training in onderhandelen, lobbyen of het mobiliseren van de eigen buurt. Onder meer het Landelijk Samenwerkingsverband Actieve Bewoners (LSA) en de provinciale erfgoedhuizen (erfgoedvrijwilliger.nl) bieden hierin ondersteuning.

Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • apr 2023
  • Machteld Linssen
  • 159

Op 14 juni aanstaande organiseren een aantal organisaties samen een informatieve bijeenkomst over het initiatief Maatschappelijke Diensttijd en de mogelijkheden voor het erfgoedveld. Voor meer informatie: Maatschappelijke diensttijd in erfgoed - Platform Faro (cultureelerfgoed.nl)

Machteld Linssen
Erfgoedbewustzijn en educatie

Monitor gemeentelijk beleid cultuureducatie en cultuurparticipatie

  • jul 2022
  • 1407

95 procent van de gemeenten heeft beleid voor cultuureducatie in het onderwijs en 89 procent beleid voor actieve cultuurparticipatie. Kijkend naar de verschillende rollen uit de overheidsparticipatietrap (van laag naar hoog; loslaten, faciliteren, stimuleren, regisseren en reguleren) kiest bijna geen enkele gemeente voor ‘loslaten’. Maar welke rol men ook kiest, het is duidelijk dat er bij alle...

Erfgoedbewustzijn en educatie

Trendrapportage Museum- en Erfgoededucatie

  • jul 2022
  • 1428

In 2020 is de trendrapportage voor museum- en erfgoededucatie gepresenteerd als vervolg op eerder onderzoek in 2007. Ten opzichte van het vorige onderzoek laat deze trendrapportage zien dat de betrokkenheid van musea en erfgoedinstellingen bij het onderwijs fors is toegenomen. Vooral kleine musea en erfgoedinstellingen dragen intensief bij aan cultuureducatie voor en met scholen, vaak met behul...

Erfgoedbewustzijn en educatie

3. Cultuureducatie met kwaliteit

  • jul 2022
  • 1433

Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit stimuleert de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen om kunst en cultuur een vast onderdeel van het lesprogramma te maken. Het programma startte in 2013 en is inmiddels met een derde termijn bezig die loopt tot en met 2024. De vraag van de scholen staat centraal en alle vormen van kunst en cultuur zijn toegestaan. De middelen voor het o...

Erfgoedbewustzijn en educatie

Archeologie op school

  • jul 2022
  • 1378

Archeologie voegt een eigen dimensie toe aan het primair en voortgezet onderwijs. Het biedt mogelijkheden om het vak geschiedenis concreet te maken, maar kan ook bijdragen aan vakken als burgerschap, mens & maatschappij en rekenen. Archeologie is aanraakbaar. Leerlingen kunnen het verleden zelf ontdekken en aanraken. Archeologie brengt wat ver is dichtbij. Zowel het verre verleden, als verre oo...

Erfgoedbewustzijn en educatie

Kritische reactie op uitstel curriculumherziening

  • jun 2022
  • 1367

Ronald Kox (LKCA) beschrijft de plannen voor de curriculumherziening zoals deze door minister Dennis Wiersma in april zijn gepresenteerd en wat dit betekent voor het leergebied Kunst & Cultuur en de examens in de kunstvakken. Lees zijn uitleg: Weer een nieuwe afslag in curriculumherziening - LKCA

Erfgoedbewustzijn en educatie

4. Erfgoedwijsheid

  • jun 2022
  • 1470

Erfgoedwijsheid is een andere benadering van erfgoed in het onderwijs. Traditioneel is erfgoed een historische bron bij de geschiedenisles als bewijs of voorbeeld van hoe het vroeger was. Bij erfgoedwijsheid is erfgoed een aanknopingspunt om met elkaar in gesprek te gaan, om te leren een eigen mening te vormen en om te gaan met emoties en standpunten van anderen.

Erfgoedbewustzijn en educatie

1. Herziening curriculum primair en voortgezet onderwijs

  • jun 2022
  • 1415

Sinds 2014 wordt gewerkt aan de vernieuwing van de kunstvakken in het basis en voorgezet onderwijs. Onder meer door corona is de herziening van het curriculum vertraagd. Er wordt nu eerst gewerkt aan de basisvaardigheden. Het leergebied Kunst & Cultuur volgt later. Maar moet je wachten?

Erfgoedbewustzijn en educatie

Erfgoedbewustzijn en educatie

Erfgoedbewustzijn en educatie

Zoek

Recent actief

Leonie Wingen
Casper Hoenderdos
Eva Kleeman
Yan Zhou
Robin Raaijmakers
Machteld Linssen
Petra Ploeg
Joost Groeneboer
Wim Burggraaff
Marjolijn Peeters
Anne Zohlandt
Marieke van Ommeren (RCE)

Over dit thema

Samen onderzoeken of en hoe het thema erfgoededucatie een rol moet spelen in de Uitvoeringsagenda Faro.

  • status: publiek
  • gestart op: jun 2022
  • 11 leden
  • 14 bijdragen