Erfgoedbewustzijn en educatie
Welkom bij het thema Erfgoedbewustzijn en educatie
Het Vedrag van Faro nodigt de samenleving uit om actief betrokken te zijn bij erfgoed en eigenaarschap te tonen. Maar actieve betrokkenheid komt niet uit de lucht vallen. Betrokkenheid vraagt allereerst om erfgoedbewustzijn. Veel mensen denken bij cultureel erfgoed aan bekende zaken: groots, meeslepend, bijzonder. Dat erfgoed ook over jouzelf gaat, over zaken die veel dichter bij eigen hart en huis liggen, kan een verrassing zijn. Dat bewustzijn wakker kussen, bij jong en oud, in alle hoeken van de samenleving, is een eerste stap. Actieve betrokkenheid vraagt daarnaast om kennis en vaardigheden om daar invulling aan te geven. Het Verdrag van Faro legt daarom veel nadruk op het belang van bewustwording en educatie.
Inzet komende jaren
- Inzet continueren of intensiveren
Er zijn verschillende beleidsvoornemens en programma's die al lopen en de komende jaren geïntensiveerd kunnen worden. Denk daarbij aan de herziening curriculum primair en voortgezet onderwijs (Kunst & Cultuur, Mens & Maatschappij, Burgerschap), het Bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs, het stimuleringsprogramma Cultuureducatie met kwaliteit en de ondersteuning en coaching van burgerinitiatieven en erfgoedgemeenschappen dicht op hun leefwereld (zie ook thema's Ondersteuning erfgoedparticipatie en Democratische vernieuwing).
- Nieuwe sporen verkennen
Naast de bestaande beleidsvoornemens en programma's, zijn er ook nieuwe sporen om te verkennen. Denk bijvoorbeeld aan de Maatschappelijke Diensttijd en samenwerking met het wijkbureau of loket leefbaarheid en vrijwilligerscentrales en -platforms.
- Van instructie naar erfgoedwijsheid
Educatoren in het erfgoed maken gebruik van het door Hester Dibbits geïntroduceerde begrip "erfgoedwijsheid". Zij bepleiten een nieuwe benadering van erfgoed in het onderwijs. Traditioneel is erfgoed een historische bron als voorbeeld van hoe het vroeger was. Bij erfgoedwijsheid is erfgoed een aanknopingspunt om met elkaar in gesprek te gaan, te leren een eigen mening te vormen en om te gaan met emoties en standpunten van anderen. Het in de praktijk brengen van deze benadering vraagt nog wel om training van de begeleiders van dit gesprek.
Meer informatie over de ambities voor het thema Erfgoedbewustzijn en educatie staat in Onderweg naar Faro - Uitvoeringsagenda Faro Deel I (p. 46-47).
Initiatieven
nvt
Doe mee met Faro
Faro maken we samen en in alle openheid. Op het digitale prikbord kun je jouw ideeën en plannen delen voor het meer Faro maken van de erfgoedzorg, inbreng van anderen vragen en nieuwe partners zoeken. Je kunt ook op de initiatieven van anderen reageren. Hiernaast staan de reeds gehonoreerde initiatieven voor Erfgoedbewustzijn en educatie.
Lerend netwerk
N.v.t.
Lesprogramma's en subsidieregelingen voor educatie (Fonds voor Cultuurparticipatie) en
N.v.t.
Wissel van gedachten
N.v.t.
Registreer je eerst voor het platform. Plaats daarna hier je reactie, of start een discussie.
Vragen? Stel ze aan ons!
Wij zijn Robin Raaijmakers en Leonie Wingen. Wij zijn jullie vraagbaak en penvoerder voor het thema Erfgoedbewustzijn en educatie in de Uitvoeringsagenda Faro.