Rijksdienst voor het culturele erfgoed
Rijksdienst voor het culturele erfgoed
Faro, van verdrag naar uitvoering
Faro, van verdrag naar uitvoering
  • Registreer
  • Log in
Verdrag van Faro
UitvoeringsagendaFaro-thema'sFinanciële regelingPrikbord 2025Initiatieven 2023 en 2024
KalenderPraktijkvoorbeeldenPublicatiesVerkenningenBlogsRecht op erfgoedFaro voor gemeentenDe uitvoering
Verdrag van Faro
UitvoeringsagendaFaro-thema'sFinanciële regelingPrikbord 2025Initiatieven 2023 en 2024
KalenderPraktijkvoorbeeldenPublicatiesVerkenningenBlogsRecht op erfgoedFaro voor gemeentenDe uitvoering
Log inRegistreer
  • Home
  • Tijdlijn
  • Thema's
  • Wie is wie?
  • Kalender

Deel

Help

Start rondleidingService en help
  • Erfgoedbewustzijn en educatie
  • Erfgoedbewustzijn en educatie
  • Home
  • Tijdlijnvan het thema
  • Leden
  • Kalendervan het thema
hometijdlijnvan het themaledenkalendervan het thema
Verdrag van Faro
UitvoeringsagendaFaro-thema'sFinanciële regelingPrikbord 2025Initiatieven 2023 en 2024
KalenderPraktijkvoorbeeldenPublicatiesVerkenningenBlogsRecht op erfgoedFaro voor gemeentenDe uitvoering
    Home
    Tijdlijn
    Thema's
    Wie is wie?
    Kalender

    Service en help
    • Home
    • Tijdlijn

    Erfgoedbewustzijn en educatie

    Schoolbord met de vervoeging van het werkwoord zijn

    Welkom bij het thema Erfgoedbewustzijn en educatie

    Het Vedrag van Faro nodigt de samenleving uit om actief betrokken te zijn bij erfgoed en eigenaarschap te tonen. Maar actieve betrokkenheid komt niet uit de lucht vallen. Betrokkenheid vraagt allereerst om erfgoedbewustzijn. Veel mensen denken bij cultureel erfgoed aan bekende zaken: groots, meeslepend, bijzonder. Dat erfgoed ook over jouzelf gaat, over zaken die veel dichter bij eigen hart en huis liggen, kan een verrassing zijn. Dat bewustzijn wakker kussen, bij jong en oud, in alle hoeken van de samenleving, is een eerste stap. Actieve betrokkenheid vraagt daarnaast om kennis en vaardigheden om daar invulling aan te geven. Het Verdrag van Faro legt daarom veel nadruk op het belang van bewustwording en educatie. 

    Inzet komende jaren

    • Inzet continueren of intensiveren
      Er zijn verschillende beleidsvoornemens en programma's die al lopen en de komende jaren geïntensiveerd kunnen worden. Denk daarbij aan de herziening curriculum primair en voortgezet onderwijs (Kunst & Cultuur, Mens & Maatschappij, Burgerschap), het Bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs, het stimuleringsprogramma Cultuureducatie met kwaliteit en de ondersteuning en coaching van burgerinitiatieven en erfgoedgemeenschappen dicht op hun leefwereld (zie ook thema's Ondersteuning erfgoedparticipatie en Democratische vernieuwing).
    • Nieuwe sporen verkennen
      Naast de bestaande beleidsvoornemens en programma's, zijn er ook nieuwe sporen om te verkennen. Denk bijvoorbeeld aan de Maatschappelijke Diensttijd en samenwerking met het wijkbureau of loket leefbaarheid en vrijwilligerscentrales en -platforms.
    • Van instructie naar erfgoedwijsheid
      Educatoren in het erfgoed maken gebruik van het door Hester Dibbits geïntroduceerde begrip "erfgoedwijsheid". Zij bepleiten een nieuwe benadering van erfgoed in het onderwijs. Traditioneel is erfgoed een historische bron als voorbeeld van hoe het vroeger was. Bij erfgoedwijsheid is erfgoed een aanknopingspunt om met elkaar in gesprek te gaan, te leren een eigen mening te vormen en om te gaan met emoties en standpunten van anderen. Het in de praktijk brengen van deze benadering vraagt nog wel om training van de begeleiders van dit gesprek.

    Meer informatie over de ambities voor het thema Erfgoedbewustzijn en educatie staat in Onderweg naar Faro - Uitvoeringsagenda Faro Deel I (p. 46-47).

    Initiatieven

    nvt

    Doe mee met Faro

    Faro maken we samen en in alle openheid. Op het digitale prikbord kun je jouw ideeën en plannen delen voor het meer Faro maken van de erfgoedzorg, inbreng van anderen vragen en nieuwe partners zoeken. Je kunt ook op de initiatieven van anderen reageren. Hiernaast staan de reeds gehonoreerde initiatieven voor Erfgoedbewustzijn en educatie. 

    Jongerenparticipatie & erfgoed
    Nieuw perspectief voor omgang met historisch koloniaal erfgoed in het onderwijs / casus expeditie KNAG
    Jongeren in Beeld: een interdisciplinair onderzoek naar jongeren en hun relaties met archeologisch erfgoed

    Lerend netwerk

    N.v.t.

    Publicaties

    Lesprogramma's en subsidieregelingen voor educatie (Fonds voor Cultuurparticipatie) en

    N.v.t.

    Museumkids: een overzicht van alle educatieprogramma's
    Lokale en regionale leerlijnen erfgoededucatie (LKCA)
    Archeologie als passie op school (AWN)
    Lesbrieven immaterieel erfgoed
    #Archeosucces
    Tips & tricks erfgoededucatie (LCM)
    Cultuureducatie MBO
    Cultuureducatie vmbo vso pro
    Erfgoed Maken
    Internationale samenwerking 2022-2024

    Wissel van gedachten

    N.v.t.

    Meepraten over Erfgoedbewustzijn en educatie? Dat kan hier!

    Registreer je eerst voor het platform. Plaats daarna hier je reactie, of start een discussie.

    Vragen? Stel ze aan ons!

    Wij zijn Robin Raaijmakers en Leonie Wingen. Wij zijn jullie vraagbaak en penvoerder voor het thema Erfgoedbewustzijn en educatie in de Uitvoeringsagenda Faro.

    • Robin Raaijmakers

      Robin Raaijmakers
    • Leonie Wingen

      Leonie Wingen
    • Service & help
    • Sneltoetsen
    • Naar hoofdinhoud
    • Naar menu
    • Naar menu
    • Naar footer