Lesmethode en nieuw perspectief voor omgang met historisch koloniaal erfgoed
- jun 2024
- Faro-team
- ·
- Aangepast 24 sep
- 1
- 2
- 552
Samenvatting
Wat willen we bereiken? Er is toenemend bewustzijn dat archieven die zijn gevormd vanuit koloniaal gezag behalve cultuurgoed en informatiebron ook instrumenten van koloniale machtsuitoefening zijn en daarmee één perspectief op het gedeelde verleden representeren. Het perspectief van de mensen in de landen die het betreft ontbreekt vaak nagenoeg. Met dit project wordt een lesmethode ontwikkeld waarmee docenten aardrijkskunde en mens & maatschappij (waarbinnen ook veel burgerschapsdoelen vallen) in hun lessen ruimte kunnen geven aan een meerstemmig perspectief op historisch bronnenmateriaal. Hoe doen we dat? We ontwikkelen en presenteren een lespakket voor docenten aardrijkskunde en mens & maatschappij met interesse in het thema koloniaal erfgoed. Dit gebeurt aan de hand van het (gedigitaliseerde) archief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap dat bij het Utrechts Archief berust, waaronder foto's, verslagen en kaartmateriaal van expedities naar Nieuw-Guinea en andere voormalige koloniën. Dit in afstemming met een groep docenten geïnteresseerd in het onderwerp koloniaal verleden en een vertegenwoordiging van Nederlandse Papoea’s in samenwerking met Stichting Hapin. Daarnaast ontwikkelen we een lesprogramma waarbij leerlingen op locatie worden ontvangen en de originele bronnen kunnen bekijken en onderzoeken met behulp van de lesmethode ‘emotienetwerken’. Aan de hand van de onderzochte casus worden ten slotte aandachtspunten geformuleerd en een leidraad opgesteld voor de werkwijze waarmee koloniaal erfgoed in lessen aardrijkskunde en mens & maatschappij vanuit een meerstemmig perspectief en de lesmethode emotienetwerken gebruikt kan worden. |
Doelstelling en centrale vraag
De centrale vraag is hoe docenten aardrijkskunde en burgerschap in hun lessen om kunnen gaan met historisch koloniaal erfgoed waarbij zij gebruik maken van de lesmethode emotienetwerken met aandacht voor het meerstemmig perspectief van het bronnenmateriaal. Dit doen we aan de hand van het gedigitaliseerde archief van het KNAG waaronder foto's, verslagen en kaartmateriaal van expedities naar Nieuw-Guinea en andere voormalige koloniën. Het onderzoeken van deze bronnen vanuit het perspectief van de bewoners zal nieuwe verhalen en inzichten opleveren voor leerlingen, Nederlandse Papoea's en andere geïnteresseerden. Deze casus kan als voorbeeld dienen voor een vernieuwende werkwijze voor het gebruik van historisch koloniaal erfgoed in het onderwijs.
Foto's: Expeditie KNAG naar Nieuw-Guinea, 1959 (archief KNAG, toegang 74, inv. nr. 191)
Projectomschrijving
In 2023 vierde het KNAG haar 150-jarig bestaan. Ter gelegenheid hiervan werd het bij HUA berustende KNAG-archief (1873-1966) gedigitaliseerd en gepubliceerd op de website van HUA: 74 Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap 1873-1966 (Het Utrechts Archief ) - Het Utrechts Archief. Het bijna 13 meter grote archief bevat onder andere verslagen, foto's en kaartmateriaal van meer dan 60 wetenschappelijke expedities naar met name voormalige Nederlandse koloniën in Nederlands-Indië, Nieuw-Guinea, Suriname en de Antillen. De eerste expeditie vond plaats naar Nederlands-Indië in 1877; de laatste naar Nieuw-Guinea in 1959.
De bedoeling van dit project is deze bronnen vanuit een ander perspectief te onderzoeken en te gebruiken, namelijk van de bewoners wier land het betrof. Belangrijke doelgroep zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs die we voor de vakken aardrijkskunde en mens & maatschappij / burgerschap een lespakket willen bieden dat recht doet aan dit meerstemmig perspectief. Maar ook andere geïnteresseerden, zoals de gemeenschap van Nederlandse Papoea's, hopen we te bereiken. Met hun bijdrage kunnen we deze bronnen verrijken en voorzien van een nieuwe context, namelijk hun verhaal.
Tegenwoordig is het KNAG vooral gericht op geografen en docenten aardrijkskunde voor wie jaarlijks een grote landelijke onderwijsdag wordt georganiseerd. Deze wordt door zo'n 1.000 aardrijkskundedocenten bezocht. Binnen deze groep is er grote belangstelling voor het onderwerp koloniaal erfgoed. Samen met een klankbordgroep van enthousiaste docenten willen wij een relevant lespakket gaan ontwikkelen vanuit de nieuwe lesmethode emotienetwerken. Hiermee hopen wij het voortgezet onderwijs een nieuwe werkwijze aan te reiken hoe koloniaal erfgoed vanuit een meerstemmig perspectief en de lesmethode emotienetwerken kan worden aangeboden aan leerlingen voor de vakken aardrijkskunde en mens & maatschappij / burgerschap.
Daarnaast gaan wij dit lesmateriaal gebruiken voor de ontvangst van leerlingen bij HUA. Jaarlijks ontvangt HUA duizenden leerlingen met verschillende onderwijsprogramma's, waaronder een programma over het Utrechtse slavernijverleden waarvoor voor het eerst met de methode emotienetwerken wordt gewerkt. Deze methode passen wij nu ook weer toe voor dit lespakket expedities KNAG.
Naast een rijk archief zijn er nog andere collecties van het KNAG beschikbaar in Nederlandse erfgoedinstellingen zoals bewegend beeld, kaarten en objecten die voor dit project gebruikt kunnen worden.
Context
Dit project speelt in op een toenemend bewustzijn dat archieven die zijn gevormd vanuit koloniaal gezag behalve cultuurgoed en bron van informatie ook instrumenten van koloniale machtsuitoefening zijn en daarmee één perspectief op het gedeelde verleden representeren. Het perspectief vanuit de mensen in de landen die het betreft ontbreekt vaak nagenoeg.
Bij dit soort archieven speelt daarnaast soms ook de zogenaamde emotionele ontoegankelijkheid van de bronnen voor de huidige bewoners. Een voorbeeld hiervan is het onderstaande citaat uit het verslag van een expeditie uit het KNAG-archief naar Nieuw-Guinea in 1937-1938 (inventarisnummer 150).
Ook het huidige KNAG is zich ervan bewust in het verleden als genootschap niet altijd ieders verhalen te hebben gehoord en op waarde te hebben geschat (zie hun statement op: Historie (geografie.nl)).
Activiteiten
- Onderzoek en selectie bronnenmateriaal voor lesmateriaal / educatief materiaal voor het voortgezet onderwijs en HUA;
- Afstemmen en ontwikkelen lesmateriaal voor het onderwijs en educatief materiaal voor HUA samen met een klankbordgroep;
- Lesmateriaal en educatief materiaal implementeren, organiseren, communiceren en delen;
- Opstellen leidraad en organiseren bijeenkomsten voor derden in het publiekscentrum van Het Utrechts Archief.
Wat levert het op?
- Lespakket / onderwijsprogramma voor het voortgezet onderwijs en bezoek leerlingen en andere geïnteresseerden aan HUA;
- Docenten aardrijkskunde en Mens & Maatschappij / Burgerschap voorzien van relevant nieuw lesmateriaal en methodiek waarbij emotionele toegankelijkheid wordt versterkt voor het bespreken van controversiële onderwerpen en aansluit bij een zeer actueel maatschappelijk thema;
- Het beschikbaar stellen van koloniaal erfgoed aan en het entameren van een dialoog met gebruikers die niet zo snel op het idee zouden komen om hun eigen geschiedenis in Nederlandse archieven terug te vinden. Zo wordt het KNAG-archief dienstbaar aan de samenleving en krijgt het een nieuwe relevantie;
- Het delen van kennis en ervaringen met aanpak en benadering koloniaal erfgoed vanuit een meerstemmig perspectief en een nieuwe methodiek van emotienetwerken waardoor deze hopelijk als voorbeeld kan dienen voor het innovatieve gebruik van koloniaal erfgoed in het onderwijs en voor archiefdiensten en andere erfgoedinstellingen. Deze casus met één archief kan de eerste stap zijn die kan leiden tot systeemverandering voor archieven op het terrein van koloniaal erfgoed.
Samenwerkingspartners
Dit project is een gezamenlijk initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (penvoerder) en Het Utrechts Archief. Een belangrijke samenwerkingspartner is Hapin. Deze stichting verzamelt verhalen over Papua, verteld door Nederlandse Papoea's en andere sympathisanten.
Reacties
Mooi initiatief. Misschien kan het vakoverleg erfgoededucatie van de landelijke erfgoedhuizen nog van betekenis zijn voor jullie?
Dank voor je positieve reactie Dieuwertje. We maken graag gebruik van jullie kennis.