Rapport Peil.Kunstzinnige oriëntatie (2015-2016)

  • jul 2023
  • Robin Raaijmakers
  • 1
  • 1671
Robin Raaijmakers
Erfgoedbewustzijn en educatie
  • Leonie Wingen

Werken aan creativiteit en expressiviteit is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Het peilingsonderzoek Kunstzinnige oriëntatie is de eerste variabele peiling die onder de noemer Peil.onderwijs is uitgevoerd. Er is gekeken naar het onderwijsaanbod en de resultaten van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie.

Het onderzoek laat zien dat scholen in de groepen 3 tot en met 8 gemiddeld anderhalf uur per week besteden aan kunstzinnige oriëntatie. In groep 1 en 2 is dat zo’n 2,5 uur per week. De meeste tijd gaat naar beeldende activiteiten als tekenen, gemiddeld ruim een uur per week. Wel is er een grote variatie tussen scholen, groter dan bij de andere kunstdisciplines.

Ook is er grote variatie tussen leerlingen in de kennis van het cultureel erfgoed en kunst in het algemeen. Gemiddeld hadden de leerlingen iets meer dan de helft van de kennisopgaven goed. Hoogvaardige leerlingen hebben ongeveer 2 keer zoveel opgaven goed als laagvaardige leerlingen.

In 2024-2025 wordt een nieuwe peiling gehouden.

Download
titel toegevoegd door opties
Kunstzinnige_orientatie_in_beeld.pdf jul 2023 Robin Raaijmakers

Trefwoorden