Archeologie op school

  • jul 2022
  • 1382
Erfgoedbewustzijn en educatie

Lessenreeks Nederlandse Archeologievereniging AWN

Vrijwilligers in de archeologie bieden een praktische lessenreeks over archeologie aan voor groep 5 t/m 11 van het primair onderwijs en de brugklas van het voortgezet onderwijs.
De meeste lessen zijn niet gekoppeld aan tijdvakken, maar wel aan de eigen leefomgeving van de leerlingen en de beschikbaarheid van vondstmateriaal van opgravingen in de buurt. In sommige steden/streken zijn middeleeuwse vondsten gedaan, in andere plaatsen Romeinse of prehistorische vondsten. Lessen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een bezoek aan een opgraving in de buurt, het uitvoeren van een eigen veldverkenning, het bij elkaar puzzelen van scherven tot een vaas, het koken van gerechten uit het verleden, of het Colosseum vergelijken met een voetbalstadion.
Leerkrachten kunnen voor hulp bij het uitvoeren van de lessen contact opnemen met de regionale AWN-afdeling, Eventueel kunnen zij daar ook het benodigde materiaal zoals voorlichtingsmateriaal, gereedschappen en vondsten lenen. Meer informatie: www.archeologieopschool.nl

Gebruik van echte vondsten en replica's in de les
In de pilot 'Archeologie in de klas' werd op de Algemene Basisschool in Middelburg gebruik gemaakt van replica's van archeologische vondsten uit de hele wereld. Deels waren deze gemaakt met een 3d printer op basis van modellen die gedownload kunnen worden van bijvoorbeeld Scan the world. Ook waren vondsten van de Walcherse Archeologische Dienst geleend. Een opvallend resultaat was dat de leerlingen met een gemengde Nederlandse en niet-Nederlandse achtergrond hun eigen identiteit positief benoemden aan de hand van de voorwerpen en met elkaar in gesprek gingen over hun achtergrond en cultuur. De vondsten lieten bovendien zien dat contacten met de wijde wereld al heel oud zijn, of dat mensen van toen al heel erg bij de tijd waren, zoals de Inuit die speciale sneeuwbrillen gebruikten tegen het felle zonlicht.
De initiatiefnemers van de pilot willen het lesprogramma graag landelijk opschalen. Meer informatie: Helle Hochscheid, University College Roosevelt, h.hochscheid@ucr.nl.