Aanknopingspunt 4: Erfgoedwijsheid
Erfgoedwijsheid is een andere benadering van erfgoed in het onderwijs. Traditioneel is erfgoed een his...
Op woensdagochtend 14 juni vond de bijeenkomst ‘Maatschappelijke diensttijd in het erfgoedveld’ plaats. Vanuit het deelthema ‘Erfgoedbewustzijn en educatie’ uit de Uitvoeringsagenda Faro Deel I, leerden we met bijna twintig deelnemers wat de maatschappelijke diensttijd (MDT) inhoudt en verkenden we gezamenlijk wat ervoor nodig is om de verbinding te leggen tussen de MDT en het erfgoedveld.
Vanuit Team MDT trapten Yvonne Kruizinga (Vereniging Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk) en Frank Robben (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) af met een presentatie die meer achtergrond gaf over het ontstaan, het doel, het netwerk en de partners van de MDT (zie 'documenten' voor de presentatie). Ook namen ze ons mee in de actuele cijfers; zo leerden we onder andere dat er 4.000 partnerorganisaties betrokken zijn en meer dan 60.000 jongeren deelnemen.
Na de algemene introductie gingen we uiteen in twee break-out rooms waar Marloes de Mooij (Welzijnskwartier) en Frank von Meijenfeldt (Stichting Bevordering Maatschappelijke Participatie) allebei één groep meenamen in een MDT-praktijkvoorbeeld. Marloes gaf de deelnemers een kijkje achter de schermen bij het Project Talent (zie 'documenten' voor de presentatie) Dit project is een samenwerking tussen een drietal gemeenten en welzijnsorganisaties in de Duin- en Bollenstreek met als doel jongeren aan de hand van skillstrainingen en doe-plekken in zes maanden tijd vaardigheden bij te brengen waar ze de rest van hun leven iets aan hebben. Ze liet daarbij twee voorbeelden zien van doe-plekken op het gebied van erfgoed: Stoomtrein Katwijk Leiden en Museum de Zwarte Tulp. De lessen die zij tot nu toe heeft geleerd? Interesse en motivatie is belangrijk, je moet buiten de box durven denken, lokale partijen betrekken en de verwachtingen van zowel de jongeren als deelnemende organisaties vooraf managen.
Frank vertelde over het project ‘Vrijheid in beeld en geluid’ waarbij jongeren uit de Haagse Schilderswijk samen met onder andere vluchtelingen op zoek gingen naar de betekenis van het begrip vrijheid, er eigen filmpjes over leerden maken en een tentoonstelling realiseerden bij Beeld en Geluid in Hilversum. Het project maakte deel uit van de School des Levens van Stagehuis Schilderswijk. Door samen te werken met dit soort instellingen die al over een breed netwerk beschikken onder jongeren, kunnen vraag en aanbod naar doe-plekken makkelijker aan elkaar worden gekoppeld.
Na afloop van de break-out rooms hadden we een plenaire afsluiting, waarbij de deelnemers hun eerste reacties, gedachtespinsels en aandachtspunten met hele groep konden delen. En we antwoord zochten op de vraag wat de erfgoedsector nodig zou hebben voor een kansrijke koppeling met MDT.
Aandachtspunten en kansen die werden benoemd:
De bijeenkomst werd afgesloten met de afspraak dat het Faro-team binnenkort een afspraak plant met NOV, OPEN, Erfgoedhuis Zuid-Holland, Erfgoed Gelderland, erfgoedvrijwilliger.nl, de FIM en FCP om concretere stappen te zetten in het verbinden van de MDT aan het erfgoedveld. Wie kan dit organiseren, hoe kunnen we dit vormgeven en waar kunnen we mogelijk een pilot starten? Yvonne Kruizinga wil, totdat de uitwerking een vastere vorm krijgt, de rol van linking pin op haar nemen vanuit NOV.