Rijksdienst voor het culturele erfgoed
Rijksdienst voor het culturele erfgoed
Faro, van verdrag naar uitvoering
Faro, van verdrag naar uitvoering
  • Registreer
  • Log in
Verdrag van Faro
UitvoeringsagendaFaro-thema'sFinanciële regelingPrikbord 2025Initiatieven 2023 en 2024
KalenderPraktijkvoorbeeldenPublicatiesVerkenningenBlogsRecht op erfgoedFaro voor gemeentenDe uitvoering
Verdrag van Faro
UitvoeringsagendaFaro-thema'sFinanciële regelingPrikbord 2025Initiatieven 2023 en 2024
KalenderPraktijkvoorbeeldenPublicatiesVerkenningenBlogsRecht op erfgoedFaro voor gemeentenDe uitvoering
Log inRegistreer
  • Home
  • Tijdlijn
  • Thema's
  • Wie is wie?
  • Kalender

Deel

Help

Start rondleidingService en help
  • Opleidingen
  • Opleidingen
  • Home
  • Tijdlijnvan het thema
  • Leden
  • Kalendervan het thema
hometijdlijnvan het themaledenkalendervan het thema
Verdrag van Faro
UitvoeringsagendaFaro-thema'sFinanciële regelingPrikbord 2025Initiatieven 2023 en 2024
KalenderPraktijkvoorbeeldenPublicatiesVerkenningenBlogsRecht op erfgoedFaro voor gemeentenDe uitvoering
    Home
    Tijdlijn
    Thema's
    Wie is wie?
    Kalender

    Service en help
    • Home
    • Tijdlijn

    Opleidingen

    Welkom bij het thema Opleidingen

    Onderwijsinstellingen leveren een belangrijke bijdrage aan de implementatie van Faro. Zij moeten de erfgoeddeskundigen van vandaag en morgen toerusten op participatieve processen in het brandpunt van maatschappelijke vraagstukken. Zo is het erfgoedveld nauw verbonden met het debat over sociale uitsluiting, ervaart het een toenemend wantrouwen in instituties, maakt het deel uit van ingrijpende veranderingen in de leefomgeving, etc. Steeds meer erfgoeddeskundigen moeten voor hun werk dan ook kunnen putten uit een breed arsenaal aan aanvullende vaardigheden en kennis uit onder andere het sociale, politiek-bestuurlijke en communicatiedomein. Ook hun rol als expert kan veranderen. Ze worden verbinders en procesbegeleiders, benoemen samen met andere deskundigen en erfgoedgemeenschappen wat erfgoed is, welke betekenissen het heeft en wat ermee mag, of niet.

    Inzet komende jaren

    • Netwerkvorming en curriculumontwikkeling
      Onderwijsinstellingen willen de participatieve werkpraktijk een volwaardige plek geven in hun opleidingen. Omdat Faro zich niet binnen één opleiding laat vangen, willen de opleidingen elkaar geregeld ontmoeten. Om te praten over wat zij hun studenten aan kennis en vaardigheden moeten meegeven.
    • De praktijk als leerplaats 
      Goede stages en praktijkopdrachten waarbij een relatie wordt gelegd met maatschappelijke vraagstukken zijn een belangrijk ingrediënt om Faro in het onderwijs te borgen.
    • Van praktijkvragen naar onderzoek en v.v. 
      Het Faro-gedachtegoed krijgt vooral inhoud door toepassingen in de praktijk. De opleidingen willen daarom de wisselwerking tussen praktijk, onderzoek en onderwijs bevorderen, zoals ook nu al gebeurt in living labs.

    Meer informatie over de ambities voor het thema Opleidingen staat in Onderweg naar Faro - Uitvoeringsagenda Faro Deel I (p. 50-51).

    Initiatieven

    nvt

    Doe mee met Faro

    Faro maken we samen en in alle openheid. Op het digitale prikbord kun je jouw ideeën en plannen delen voor het meer Faro maken van de erfgoedzorg, inbreng van anderen vragen en nieuwe partners zoeken. Je kunt ook op de initiatieven van anderen reageren. Hiernaast staan de reeds gehonoreerde initiatieven voor Opleidingen. 

    Handboek Erfgoedparticipatie
    Ontwikkeling minor Faro
    CARE Schylge

    Lerend netwerk

    nvt

    Nieuws

    Praktijkvoorbeelden: Opleidingen

    Erfgoedworkshops TU Delft
    Cultureel Laboratorium Veenhuizen

    Onderzoeken


    Netwerk Opleidingen

    Het Faro Netwerk Erfgoed is een groep opleidingen (HBO en WO en een linkje naar MBO) die geregeld bij elkaar komen rond de implementatie van het Verdrag van Faro in Nederland. Hier zijn verslagen en relevante informatie terug te vinden.

    Themagroepen

    Deze themagroepen werken ambities uit tot concrete voorstellen

    Vragen? Stel ze aan ons

    • Wim Burggraaff

      Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

      Wim Burggraaff
    • Robin Raaijmakers

      Robin Raaijmakers
    • Service & help
    • Sneltoetsen
    • Naar hoofdinhoud
    • Naar menu
    • Naar menu
    • Naar footer