Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Opleidingen
Welkom bij het thema Opleidingen
Onderwijsinstellingen leveren een belangrijke bijdrage aan de implementatie van Faro. Zij moeten de erfgoeddeskundigen van vandaag en morgen toerusten op participatieve processen in het brandpunt van maatschappelijke vraagstukken. Zo is het erfgoedveld nauw verbonden met het debat over sociale uitsluiting, ervaart het een toenemend wantrouwen in instituties, maakt het deel uit van ingrijpende veranderingen in de leefomgeving, etc. Steeds meer erfgoeddeskundigen moeten voor hun werk dan ook kunnen putten uit een breed arsenaal aan aanvullende vaardigheden en kennis uit onder andere het sociale, politiek-bestuurlijke en communicatiedomein. Ook hun rol als expert kan veranderen. Ze worden verbinders en procesbegeleiders, benoemen samen met andere deskundigen en erfgoedgemeenschappen wat erfgoed is, welke betekenissen het heeft en wat ermee mag, of niet.
Inzet komende jaren
- Netwerkvorming en curriculumontwikkeling
Onderwijsinstellingen willen de participatieve werkpraktijk een volwaardige plek geven in hun opleidingen. Omdat Faro zich niet binnen één opleiding laat vangen, willen de opleidingen elkaar geregeld ontmoeten. Om te praten over wat zij hun studenten aan kennis en vaardigheden moeten meegeven. - De praktijk als leerplaats
Goede stages en praktijkopdrachten waarbij een relatie wordt gelegd met maatschappelijke vraagstukken zijn een belangrijk ingrediënt om Faro in het onderwijs te borgen. - Van praktijkvragen naar onderzoek en v.v.
Het Faro-gedachtegoed krijgt vooral inhoud door toepassingen in de praktijk. De opleidingen willen daarom de wisselwerking tussen praktijk, onderzoek en onderwijs bevorderen, zoals ook nu al gebeurt in living labs.
Meer informatie over de ambities voor het thema Opleidingen staat in Onderweg naar Faro - Uitvoeringsagenda Faro Deel I (p. 50-51).
Initiatieven
nvt
Doe mee met Faro
Faro maken we samen en in alle openheid. Op het digitale prikbord kun je jouw ideeën en plannen delen voor het meer Faro maken van de erfgoedzorg, inbreng van anderen vragen en nieuwe partners zoeken. Je kunt ook op de initiatieven van anderen reageren. Hiernaast staan de reeds gehonoreerde initiatieven voor Opleidingen.
Lerend netwerk
nvt
Praktijkvoorbeelden: Opleidingen
Op basis van een brede inventarisatie van erfgoedopleidingen zijn een aantal verkennende gesprekken gevoerd. Uit deze gesprekken is een lijst ontstaan van gedeelde thema´s, van ontwikkelingen, kansen, en wensen voor de inbedding van Faro aspecten in het onderwijs. De erfgoedopleidingen die het Verdrag van Faro willen vertalen naar de onderwijspraktijk werken een aantal van deze thema’s verder uit en formuleren bijbehorende ambities.
Klik op de gesignaleerde thema's en laat een reactie achter.
Vragen? Stel ze aan ons
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed