Meld je nu aan voor de nieuwe erfgoedparticipatie-labs, speciaal voor medewerkers van gemeente en provincies! In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed organiseert de ErfgoedAcademie twee labs waarin je actief aan de slag gaat met de Faro-werkwijze. Je krijgt inzicht in de betekenis van Faro voor jouw gemeente of provincie en je leert hoe je erfgoedparticipatie effectief in de praktijk kunt toepassen. De labs lopen van maa...
Wat betekent het Verdrag van Faro voor de Nederlandse erfgoedzorg, wat is erfgoedparticipatie nu precies en hoe kun je ermee aan de slag? Die vragen staan centraal in een gesprek met Lorna Cruickshanks, participatiespecialist en Robin Raaijmakers, programmamedewerker erfgoed & participatie. Beiden werken bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. In verschillende rollen waren zij betrokken bij de erfgoedparticipatielabs, die Lorna in opdra...
Op woensdagochtend 14 juni vond de bijeenkomst ‘Maatschappelijke diensttijd in het erfgoedveld’ plaats. Vanuit het deelthema ‘Erfgoedbewustzijn en educatie’ uit de Uitvoeringsagenda Faro Deel I, leerden we met bijna twintig deelnemers wat de maatschappelijke diensttijd (MDT) inhoudt en verkenden we gezamenlijk wat ervoor nodig is om de verbinding te leggen tussen de MDT en het erfgoedveld. Vanuit Team MDT trapten Yvonne Kruizinga (Vereniging N...
Werken aan creativiteit en expressiviteit is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Het peilingsonderzoek Kunstzinnige oriëntatie is de eerste variabele peiling die onder de noemer Peil.onderwijs is uitgevoerd. Er is gekeken naar het onderwijsaanbod en de resultaten van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onder...
95 procent van de gemeenten heeft beleid voor cultuureducatie in het onderwijs en 89 procent beleid voor actieve cultuurparticipatie. Kijkend naar de verschillende rollen uit de overheidsparticipatietrap (van laag naar hoog; loslaten, faciliteren, stimuleren, regisseren en reguleren) kiest bijna geen enkele gemeente voor ‘loslaten’. Maar welke rol men ook kiest, het is duidelijk dat er bij alle rollen sprake is van samenwerking tussen gemeente...
In 2020 is de trendrapportage voor museum- en erfgoededucatie gepresenteerd als vervolg op eerder onderzoek in 2007. Ten opzichte van het vorige onderzoek laat deze trendrapportage zien dat de betrokkenheid van musea en erfgoedinstellingen bij het onderwijs fors is toegenomen. Vooral kleine musea en erfgoedinstellingen dragen intensief bij aan cultuureducatie voor en met scholen, vaak met behulp van vrijwilligers. Binnen erfgoedinstellingen ze...
Sinds 2014 wordt gewerkt aan de vernieuwing van de kunstvakken in het basis en voorgezet onderwijs. Onder meer door corona is de herziening van het curriculum vertraagd. Er wordt nu eerst gewerkt aan de basisvaardigheden. Het leergebied Kunst & Cultuur volgt later. Maar moet je wachten? In het curriculum staat wat leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs en voorgezet onderwijs moeten kennen en kunnen. De regering en Tweede Kamer stellen het...
In 2023 loopt het Bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs af. De minister en staatssecretaris van OCW, de PO-Raad, wethouders en gedeputeerden voor cultuur én onderwijs ondertekenden het bestuurlijk kader in 2013 om het cultuuronderwijs te verbeteren. Is het opstellen van een nieuw bestuurlijk kader een kans om meer met erfgoed te doen in het primair en voortgezet onderwijs? In het bestuurlijk kader committeren de ondertekenaars zich aan goed c...
Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit stimuleert de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen om kunst en cultuur een vast onderdeel van het lesprogramma te maken. Het programma startte in 2013 en is inmiddels met een derde termijn bezig die loopt tot en met 2024. De vraag van de scholen staat centraal en alle vormen van kunst en cultuur zijn toegestaan. De middelen voor het opzetten van lesprogramma's en gezamenlijke activit...
Erfgoedwijsheid is een andere benadering van erfgoed in het onderwijs. Traditioneel is erfgoed een historische bron bij de geschiedenisles als bewijs of voorbeeld van hoe het vroeger was. Bij erfgoedwijsheid is erfgoed een aanknopingspunt om met elkaar in gesprek te gaan, om te leren een eigen mening te vormen en om te gaan met emoties en standpunten van anderen. Erfgoedwijsheid is een redelijk nieuw begrip. Het is afgeleid van het begrip medi...
Het toekomstige ruimtelijke beleid zou meer dan nu in samenspraak met inwoners tot stand moeten komen. De nieuwe Omgevingswet gaat vergezeld van wervende teksten over participatie. Van inwoners vraagt het een nieuw soort erfgoedbewustzijn en -activisme: aan de voorkant van het beleid. Hoe mobiliseer je inwoners? Gezien het belang van de Omgevingswet is dit een apart thema in de Uitvoeringsagenda Faro. Lees op die themapagina meer over particip...
Erfgoedvrijwilligers en gemeenschappen die zich willen inzetten voor hún erfgoed hebben soms behoefte aan een luisterend oor van een coach die hen de weg wijst, of aan een training in onderhandelen, lobbyen of het mobiliseren van de eigen buurt. Onder meer het Landelijk Samenwerkingsverband Actieve Bewoners (LSA) en de provinciale erfgoedhuizen (erfgoedvrijwilliger.nl) bieden hierin ondersteuning.