Klasse moeders (vrouwenverhalen 1920-1960)

  • mei 2022
  • Martha van Eerdt
  • 6
  • 603
Oral history

Ik ben opgegroeid in een katholiek dorp en in mijn tijd waren er nog gescheiden jongens- en meisjesscholen. Per toeval kreeg ik een klassefoto toegestuurd met het verhaal van een klasgenote die haar moeder heeft verloren toen ze bij mij in de klas zat. Nu wonen we beiden niet meer in Boekel, zoals ons dorp heet. We realiseerden ons hoe verschillend ons leven is van dat van onze moeders. Mijn moeder heeft nog de komst meegemaakt van waterleiding en elektriciteit (en ook van internet). Vrouwen van haar generatie moesten stoppen met werken als ze trouwden. Boekel is een boerendorp, er was maar één school, en onze hypothese is dat door de verhalen van onze moeders op te diepen we een beeld kunnen krijgen van hoe gewone Boekelse vrouwen leefden in de jaren ’20-’60 van de vorige eeuw en wat hun dromen waren. We willen hun geschiedenis levend houden door die in een workshop te bespreken met hun kleinkinderen, vrouwen (en mannen) van nu.

We verzamelen de verhalen door onze klasgenoten te interviewen. Op de foto staan 40 meisjes die in 1964-1965 in de vijfde en zesde klas zaten. We roepen vrouwen die zich op de foto (Bron: Heemkundekring Sint Achten op Boeckel) herkennen, op om contact met ons op te nemen.

Reacties

6 reacties, meest recent: 12 juni 2023
  • Aangepast op 17 mei 2022

    Mooi project. Met de interviews met oud-klasgenootjes krijg je waarschijnlijk ook veel mee over veranderingen die Boekelse vrouwen tussen 1960 en nu meemaakten!

    Wat was voor jou het meest nuttig in de workshops met Sprekende Geschiedenis vorige maand om dit project te kunnen gaan starten?

  • Aangepast op 24 mei 2022

    Beste Martha,

    het lijkt mij leuk dit project op de website Sprekende geschiedenis te vermelden en ook je oproep daarbij te plaatsen is dat goed?

  • @Wilma Ik had later een gesprek met een nicht over mijn project en zij vertelde dat in de jaren '80 van de vorige eeuw collega's die kinderen kregen, moesten stoppen met werken omdat in het onderwijs parttime werken niet mogelijk was. Dus ja, dat is nu gelukkig toch wel anders.

    De workshop Sprekende Geschiedenis was erg nuttig voor mij door het praten en brainstormen met de mede-cursisten over hoe mijn project verder in te vullen en vorm te geven. Heel goede tips gekregen!

  • @Wilma en @Saskia. Is prima om mijn project op het platform Sprekende geschiedenis te plaatsen. Ik hoor graag wat daar voor nodig is.

  • Ons project gaat wonderwel. Dankzij zoekacties van een paar oud-klasgenoten hebben we adresgegevens van iedereen op een na. We zoeken nog Antonet Huijbers. Ze woonde indertijd niet in Boekel maar net over de grens in Gemert aan de Boekelseweg. Is er iemand die haar kent?