Annoteren kun je leren! CREATE IIIF / Linked Open Data - Datasprint
- 117
Hoe werkt dat eigenlijk, annoteren? Wat zijn manifesten en welke tools zijn er nu al beschikbaar om gedigitaliseerd materiaal te verrijken? Hoe kan een erfgoedinstelling ervoor zorgen dat digitale bronnen geannoteerd kunnen worden door anderen en als Linked Open Data voor iedereen beschikbaar komen om verder verrijkt te worden? En hoe zorg je ervoor dat al die informatie ook door anderen gevonden en gebruikt kan worden?
In deze datasprint gaan we in kleine groepjes aan de slag met verschillende soorten archiefmateriaal uit de collectie van het Stadsarchief Amsterdam, de kaartcollectie van het Allard Pierson en een van de dagboeken uit de Amsterdam Diaries Time Machine om zo te proberen antwoord op deze vragen te krijgen. We kijken welke soorten annotaties we kunnen maken op dit materiaal (tags, transcripties, identificatie, etc.), hoe we die informatie het beste kunnen modelleren en hoe die manier aansluit bij andere Linked Open Databronnen (bijvoorbeeld inventarissen in RiC-O, thesauri in SKOS, of andere entiteiten in Wikidata) en onderzoek. De uitkomst van de datasprint levert hopelijk nieuwe inzichten op over hoe we onze data op een gestandaardiseerde manier eenvoudiger met elkaar kunnen delen. Hiervoor werken we toe naar een best practice van een gedeeld 'IIIF Canvas' voor archiefdocumenten.
Werk je met digitaal materiaal in een bibliotheek, archief of museum? Of bij een lokale Time Machine? Doe je onderzoek met Linked Open Data of wil je dit doen? Dan ben je van harte welkom! Veel technische kennis is niet noodzakelijk. Breng vooral je goede humeur en een open mind mee. Wel graag even aanmelden via amsterdamtimemachine@uva.nl (uiterlijk 11 oktober 2024) .
Annoteren kun je leren! - Universiteit van AmsterdamUniversiteit van Amsterdam
https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/n...Werk je met digitaal materiaal in een bibliotheek, archief of museum? Of bij een lokale 'Time Mac...