Democratisering informatie: vrijwilligers werken aan digitaal erfgoed

  • 7 apr
  • Michiel Schoenmakers
  • ·
  • Aangepast 12 jun
  • 4
  • 388
  • Faro-team
Michiel Schoenmakers
Prikbord 2025
  • Jonathan Even-Zohar
  • Geert van der Varst
  • Faro-team

Initiatiefnemers:

  • Stichting Stolpersteine Zutphen: projectcoördinatie en samenwerking met lokale erfgoedorganisaties
  • Cooperative Knowledge: architect van LOD-gedreven websites, inclusief stolpersteinezutphen.nl
  • Erfgoedcentrum Zutphen: ondersteuning bij het verrijken van collectiedata, ondanks beperkingen in IT-capaciteit

Thema: Digitalisering

75 jaar na de bevrijding komt nog altijd nieuwe informatie beschikbaar over de Tweede Wereldoorlog. Soms in de vorm van zoldervondsten (foto, film, dagboeken), maar steeds vaker als gevolg van het digitaliseren van archieven. De razendsnelle ontwikkeling van digitale technieken maakt het mogelijk om oude archieven snel en efficiënt te doorzoeken en verbanden te ontdekken die voorheen niet zichtbaar waren.

De Stichting Stolpersteine Zutphen brengt de verhalen van de Zutphense oorlogsslachtoffers, verzetsstrijders en bevrijders in kaart. Het Joods archief, in beheer van het Regionaal Archief Zutphen, bevat enorm veel materiaal: verhalen, familielijnen, foto's, beroepen, historische panden en meer. Wij koppelen deze gegevens aan hedendaagse locaties om ze toegankelijk en inzichtelijk maken. Ook kunnen we familielijnen visualiseren met bijbehorende beroepen of de rijke vooroorlogse clustering van Joodse beroepen in Zutphen zichtbaar maken. Zo kunnen bezoekers een virtuele reis maken door vooroorlogs Joods Zutphen.

Het ontsluiten van dergelijke digitale registers is grotendeels in handen van enthousiaste vrijwilligers en onderzoekers. Vrijwilligers hebben de tijd en motivatie om de registers handmatig na te trekken, te schonen en te verrijken met lokale kennis, privé-fotocollecties en dagboeken, buurtonderzoek, interviews.

Voorstel

De Stichting Stolpersteine Zutphen heeft een belangrijke stap gezet richting data-uitwisseling door sinds 2014 al haar data te annoteren met FOAF en Schema.org registers en beschikbaar te stellen als Linked Open Data (LOD). Data-uitwisseling met Oorlogsbronnen.nl vindt al plaats, waarbij de schema-instellingen van Oorlogsbronnen aan ons model zijn toegevoegd.

Wij stellen onze kennis en technieken graag beschikbaar aan andere organisaties die zich bezighouden met historisch onderzoek en publicatie. We willen ons bestaande model verder professionaliseren en als Open Source Software-model aanbieden, vergezeld van praktische cursussen over dataverzameling, -opschoning, -verrijking en -deling.

Met deze aanpak streven we naar een duurzame en innovatieve manier om historisch erfgoed digitaal te ontsluiten en te verbinden met de hedendaagse samenleving.

Oproep tot samenwerking

Stolpersteine Zutphen neemt graag het voortouw bij de voorgestelde ontwikkeling en zoekt nadrukkelijk de samenwerking met andere partijen, met name lokale erfgoedorganisaties. Op zijn minst om schaalvergroting te bereiken. Maar we zien meer voordelen aan samenwerking:

  • We zien dat ons werk in grote mate overeenkomt met andere erfgoedorganisaties. In heel veel gevallen gaat het immers om het bijeenbrengen van verhalen en illustraties, gekoppeld aan personen en/of locaties en/of tijdslijnen. Graag toetsen we de wensen van informele erfgoedorganisaties en passen we gezamenlijk het systeem daarop aan. Ons systeem is zeer flexibel en het toevoegen van nieuwe inhoudstypen is altijd mogelijk;
  • Op basis van kennisuitwisseling met enkele bevriende erfgoedorganisaties, denken we te weten welke uitdagingen organisaties hebben. We zouden dat graag toetsen om te weten welke vragen er spelen, welke ondersteuning organisaties nodig hebben.

Dit prikbord vraagt om een korte introductie. Ben je nieuwsgierig naar de achtergronden, de mogelijkheid en technische details, lees dan de pagina 'Samenwerking' op https://www.stolpersteinezutphen.nl/samenwerking.

Reacties

4 reacties, meest recent: 19 juni
  • Reactie op ontvangen vragen over samenwerking

    Op 12 juni hebben wij een nieuwsbrief verstuurd aan collega-organisaties die zich bezighouden met Stolpersteine. In deze nieuwsbrief nodigden wij hen uit om kennis te maken met ons aanbod en om vragen, suggesties en opmerkingen met ons te delen.

    We waren blij om te merken dat er al snel reacties via e-mail binnenkwamen. Voor de helderheid en om de publieke discussie te ondersteunen, beantwoorden wij deze vragen graag hier.

    Zijn wij op de hoogte van andere initiatieven, zoals die van Stichting 18 September of Stolpersteine.eu?

    Ja, wij zijn ons bewust van deze en andere initiatieven. Wij geloven dat we elkaar kunnen aanvullen en versterken. Tegelijkertijd merken we dat vragen die wij stellen over onderliggende infrastructuur en gegevensuitwisseling helaas onbeantwoord blijven. Voor ons is dat een belangrijk onderwerp, omdat open en efficiënte samenwerking alleen mogelijk is met transparante en gedeelde afspraken.

    Op onze samenwerkingspagina hebben wij onze visie en uitgangspunten verder toegelicht.

    Samenvatting van onze aanpak

    Bij Stolpersteine Zutphen geloven wij in de kracht van open samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. Wij werken aan het zichtbaar maken van verhalen die nooit vergeten mogen worden, en doen dat met digitale oplossingen die toegankelijk, herbruikbaar en toekomstbestendig zijn.

    Onze werkwijze sluit nadrukkelijk aan bij:

    • De Principles for Digital Development

    • De Nationale Strategie Digitaal Erfgoed

    • De richtlijnen van de Digital Heritage Reference Architecture (DERA)

    Deze kaders helpen ons om samen te bouwen aan een duurzaam, verbonden en open erfgoednetwerken.

    Michiel Schoenmakers
  • Belang van digitale erfgoedgemeenschappen

    Een mooi en belangrijk initiatief, waarbij ik het belang van de inzet van (lokale) vrijwilligers zeker onderschrijf. Het delen van kennis en ervaringen tussen verschillende vrijwilligersgroepen verdiend meer aandacht om te kunnen blijven ontwikkelen m.b.t. technische en organisatorische mogelijkheden.

    Binnen het Limburgse AEZEL-project werken we al tientallen jaren met behulp van honderden vrijwilligers aan het digitaliseren van genealogische, geografische en historische data. Op de website aezel.eu wordt ook aandacht besteed aan Stolpersteine. Via een interactieve kaart zijn op dit moment al de Stolpersteine in de gemeenten Sittard-Geleen en Roermond te vinden, waarbij middels een klik op de kaart meer informatie opgeroepen kan worden over de betreffende personen.

    De gehele AEZEL database, website en noodzakelijke software is geheel ontwikkeld door vrijwilligers op basis van het 'open source principe'.

    AEZEL is een project van de Stichting Limburg Genealogisch e Geschiedkundig Informatiecentrum (LGGI).

    Geert van der Varst
  • Dank Geert,

    AEZEL was me zeker al opgevallen en ik had eerder over de mail contact met Wouter Daemen. Niet zo handig natuurlijk, sorry, want zo komt die correspondentie niet op dit forum.

    Een paar technische vragen:

    • Aezel heeft next.jx als voorkant. Welke database zit erachter?
    • Mocht ik dat willen, kan ik de infrastructuur ook op eigen server zetten beheren en verder ontwikkelen?
    • Wat is jullie visie, planning met betrekking tot uitwisselen van data?

    Ik hoor graag,

    Groet, Michiel

    Michiel Schoenmakers
  • Dag Michiel,

    N.a.v. je vragen heb ik deze even kortgesloten met onze technische mensen. Wat betreft de eerste 2 is de reactie:

    • We gebruiken PostGis als database
    • Nee het is heel specifieke software, op onze situatie geschreven in typescript en versmolten met Google Workspace.

    Het antwoord op vraag 3 is wat complexer

    • In principe staan we open voor samenwerking met eenieder die op vergelijkbare wijze actief is op het gebied van digitaal erfgoed. Onze belangrijkste restrictie daarbij is de beperkte beschikbaarheid van de technische capaciteit, In feite hebben onze handen behoorlijk vol aan alle projecten en projectjes binnen Limburg en directe omgeving. Vandaar dat we middels dit Faro-project ook werken aan duurzame structuur voor de toekomst. Onderdeel hiervan is het opleveren van een "digitale roadmap" waarin we al onze ervaringen bundelen en graag ter beschikking stellen aan alle geïnteresseerden. Hopelijk iets waar jullie ook voordeel aan hebben. Mochten er nu of dan nog concrete vragen zijn dat laat gerust weten. We kijken dan wat de mogelijkheden zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Geert

    Geert van der Varst