Routegids "Invloed huidig APV-beleid op metaaldetectie en Faro"

  • 3 jun
  • Richard Francken
  • ·
  • Aangepast 1 uur geleden
  • 3
  • 27
  • 978
  • Faro-team
Richard Francken
Prikbord 2024
  • riemer knoop
  • Saskia Stevens
  • Anton Cruysheer
  • Christiaan Ederveen
  • Ale Hansma
  • Machteld Linssen
  • Isabel Grandia
  • Isabelle Jansen
  • Suzie Thomas
  • Alexander van de Bunt
  • Marijn van de Glind
  • Channa Cohen Suart
  • Emanuel van Berkel
  • S. Koopman
  • Frank Altenburg
  • Faro-team

Samenvatting

  • No.: 240062
  • Thema: Archeologie
  • Titel: Routegids "Invloed huidig APV-beleid op metaaldetectie en Faro"
  • Organisatie(s): DDA Nederlandse vereniging voor metaaldetectie
  • Contactpersoon: Richard Francken, fg@detectoramateur.nl
  • Locatie: Nederland
  • Looptijd: 1 jaar
  • Totale kosten: € 8.500,-
  • Gevraagd aan Faro: € 7.750,-

Wat willen we bereiken?

Nederland kent binnen Europa een uniek beleid waar het gaat om het gebruik van de metaaldetector door hobbyisten en amateurarcheologen. Er is voor hen een uitzondering op het archeologisch opgravingsverbod gemaakt op grond van de Erfgoedwet. Daarbij is een verstoring van de bovenste dertig centimeter van de bodem toegestaan. Gemeenten kunnen echter via een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) plekken aanwijzen waar het verboden is te zoeken. Met het onderzoek naar de verschillende APV’s wordt beoogd metaaldetectie voor de toekomst mogelijk én toegankelijk te houden. Tot slot willen we detectorzoekers op juiste en eenvoudige/begrijpelijke wijze informeren over waar zoeken wel/niet is toegestaan en gemeenten en andere overheden/terreineigenaren met concrete aanbevelingen adviseren hoe beter om te gaan met metaaldetectie.

Hoe doen we dat?

Het onderzoek bestaat onder meer uit een inventarisatie van de APV’s en de erin beschreven verbodsbepalingen en werkingsgebieden die vervolgens getoetst worden. Deze bestaat uit kwalitatieve interviews met onder meer gemeentearcheologen, inhoudelijke kennishebbers en detectorzoekers.

In het onderzoek wordt o.a. samengewerkt met studenten van de Hogeschool InHolland HBO/Rechten, AWN, en gemeente-archeologen. De uitkomsten van het onderzoek worden vertaald naar een product dat gemeenten kan helpen bij het opstellen en aanpassen van hun verordening. En verschillende producten die bedoeld zijn voor detectoristen en de dealers van metaaldetectors.

Aanleiding en doel
Nederland kent binnen Europa een uniek beleid als het gaat op het toestaan van het gebruik van de metaaldetector door hobbyisten en amateurarcheologen. Omdat detector-amateurs een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van archeologische kennis is er voor hen een uitzondering op het opgravingsverbod gemaakt die binnen de Erfgoedwet is vastgelegd. In een speciaal besluit is een verstoring van de bovenste dertig centimeter van de bodem, de zogenaamde bouwvoor, toegestaan.

De DDA Nederlandse vereniging voor metaaldetectie (DDA) richt zich actief op goed zoekerschap, promoten en onderwijzen van de wet- en regelgeving rond metaaldetectie en het registreren van bodemvondsten met als doel het behoud van de Nederlandse geschiedenis en actief vertellen van het verhaal achter de vondst. De DDA heeft actief mee gewerkt aan dit besluit en het tot stand brengen van Portable Antiquities of the Netherlands (PAN).

Met dit onderzoek willen wij ook voor de toekomst metaaldetectie voor de detector-amateur mogelijk houden en willen wij hen op juiste een eenvoudige wijze informeren.

Actuele vragen APV
In de huidige brochure van de PAN, welke in samenwerking met de RCE is uitgegeven, wordt uitgebreid stil gestaan bij de vraag “Waar mag je zoeken?”. Hierin wordt ook verwezen naar de mogelijkheid van verboden die zijn vastgelegd binnen een algemene plaatselijke verordening (APV) van een gemeente. In uitzonderlijke gevallen kan dit ook binnen de erfgoedverordening gebeuren van een gemeente. Naast de DDA krijgen medewerkers van PAN op regelmatige basis vragen over de APV. Vragen die worden gesteld zijn:

  • Er staat dat de gemeenteraad gebieden kunnen aanwijzen, maar waar kan je die terugvinden?
  • Waarom heeft de gemeenteraad de gehele gemeente als verboden gebied gedefinieerd?
  • Waarom moet ik een vergunning aanvragen en betalen, terwijl is aangegeven dat je mag zoeken in de eerste 30 centimeters?
  • Kan iemand mij uitleggen wat er nu bedoeld wordt met de tekst in de APV?

De DDA heeft geprobeerd om alle APV’s via de DDA GIS app op de website beschikbaar te stellen. Het onderhouden ervan is arbeidsintensief. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat per gemeente gecontroleerd moet worden of er een wijziging is gedaan op het artikel dat de metaaldetectieverbod beschrijft, maar ook omdat niet alle verboden een verbod zijn.

Inhoudelijke en participatieve dialoog
De DDA wil met dit initiatief een inhoudelijke en participatieve dialoog stimuleren en faciliteren. Niet alleen met de vele metaaldetector-amateurs, maar juist ook met convenant gemeentearcheologen, RCE, PAN en ArcheoHotspots. Met het project willen we verkennen of de verboden in verhouding staan tot de doelstellingen van Faro en het afgegeven speciale erfgoedbesluit. Ook willen we verkennen of de afgegeven verboden op een juiste wijze zijn onderbouwd. Daarnaast willen we verkennen hoe eenvoudig het is voor een burger om te voldoen aan de wetgeving en verordening. Kun je als burger eenvoudig achterhalen of er een verbod is en voor welk gebied deze geldt?

Doel
Doel is om te komen tot een publicatie van dit onderzoek met daarbij gerichte adviezen. Het onderzoeksrapport willen wij overhandigen aan de RCE, om daarna samen aan de slag te gaan de adviezen te realiseren. Binnen het rapport willen wij komen tot de volgende adviezen:

  • Eenduidige en leesbare tekst waarin het verbod wordt beschreven;
  • Proces waarin wijzingen in de APV of erfgoedverordening die de metaaldetectie raken worden vastgelegd in een GIS app die zowel binnen de RCE-, PAN- en DDA-website beschikbaar wordt gesteld;
  • Aangewezen gebieden moeten eenvoudig gedeeld worden en onderdeel zijn van de GIS app;
  • Terugdraaien van verboden als deze niet op een juiste manier zijn onderbouwd;
  • Lidmaatschap van de DDA en een account binnen PAN zouden voldoende moeten zijn om te mogen zoeken in gebieden waar toch een vergunning is vereist;
  • Proces waarbij de DDA wordt betrokken bij een eventuele detectorverbod in de APV en/of erfgoedverordening.

Uiteindelijk zal het onderzoek en rapport moeten zorgen voor een eenduidig beleid, vertrouwen en samenwerking die een voorbeeld zullen zijn voor andere landen.

Aanpak onderzoek
De opzet van het project, de aanpak van het onderzoek en de onderzoeksvragen moeten in detail nog worden uitgewerkt met de andere partners. Wel hebben wij al een aanpak in hoofdlijnen gemaakt:

  • Inventarisatie actuele APV en erfgoedverordening met een detectorverbod;
  • Inventarisatie aangewezen gebieden die toegankelijk zijn via de gemeentelijke website;
  • Inventarisatie verbodsteksten in leesbaar- en duidelijkheid;
  • Opvragen aangewezen gebieden bij de gemeente;
  • Opstellen rapportage inventarisatie;
  • Presentatie resultaten aan convenant gemeentearcheologen;
  • WOB-verzoek aan gemeente om inzicht te krijgen in hoe- en op welke basis de besluiten zijn genomen;
  • Interviews met een aantal gemeentearcheologen;
  • Toetsing besluiten aan erfgoedwet en Faro;
  • Toetsing aangewezen gebied op redelijkheid;
  • Opstellen rapport inclusief adviezen;
  • Presentatie resultaten aan convenant gemeentearcheologen en feedbackronde;
  • Eindrapportage;
  • Publicatie en officiële overhandiging aan RCE.

Samenwerking
De DDA wil het onderzoek uitvoeren in samenwerking met hbo-rechtenstudenten, RCE, PAN en het convenant gemeentearcheologen. Het vanuit een breed perspectief verzamelen van de informatie en hierbij de inzichten van de verschillende belanghebbende organisaties meenemend, zal leiden tot een breed gedragen advies dat ook te realiseren is.

Deze oproep is dan ook gericht op een breed veld van belanghebbenden. Onderstaande lijst van mogelijke samenwerkingspartners is slechts een suggestie die kan worden uitgebreid met een ieder die een positieve bijdrage wil leveren in het behoud en ordelijk toepassen van metaaldetectie binnen de kaders van de erfgoedwet.

  • Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed
  • Convenant gemeentearcheologen
  • Portable Antiquities of the Netherlands
  • ArcheoHotspots
  • DDA Nederlandse vereniging voor metaaldetectie
  • AWN – Nederlandse Archeologievereniging
  • Hogeschool Inholland (Rotterdam)
  • Avans juridische hogeschool (Tilburg)

Reacties

27 reacties, meest recent: 2 december
  • Beste Richard,

    Graag reageer ik nog even op jouw/jullie initiatief. Ik ben niet alleen lid van het programmateam Faro van de RCE, maar de laatste jaren vanuit de dienst/het Ministerie van OCW ook intensief betrokken geweest bij de totstandkoming van de Omgevingswet, die per 1 januari 2024 in werking is getreden.

    Vanuit het perspectief van de Omgevingswet wil ik bij jullie voorstel meegeven om niet alleen te kijken hoe de betreffende verboden tot voor kort lokaal in de APV (of de Erfgoedverordening) geregeld waren/zijn, maar ook hoe dat in het kader van de Omgevingswet beter geregeld zou kunnen worden. Met de komst van de Omgevingswet is het namelijk de bedoeling dat de verordeningen die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving - samen met de bestemmingsplannen - opgaan in het omgevingsplan. Dat geldt dus ook voor regels met het oog op detectie om archeologische voorwerpen op te sporen. Zie ook: Bestaande gemeentelijke verordeningen en het omgevingsplan | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl)

    Alle Nederlandse gemeenten hebben daartoe sinds 1 januari jl. van rechtswege een zogeheten tijdelijk omgevingsplan. Zij hebben tot 1 januari 2032 de tijd om het tijdelijk deel van het omgevingsplan en andere regels over de fysieke leefomgeving om te zetten naar een definitief omgevingsplan.

    Omgevingsplannen worden gepubliceerd in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Zie daarvoor: Regels op de kaart - Omgevingswet - Regels op de kaart - Omgevingsloket (overheid.nl) Dat lijkt mij ook relevant met het oog op het idee om een GIS app te ontwikkelen.

    Uiteraard sta ik open voor een gesprek als je/jullie hierover nog vragen hebt.

    Succes en hartelijke groeten,

    Frank Altenburg

    Frank Altenburg
  • Beste Frank,

    Wat een waardevolle aanvulling is dit. Dit gaan we zeker meenemen. Ik heb je in ieder geval genoteerd als waarde volle gesprekspartner tijdens het onderzoek.

    Bedankt voor het advies en meedenken.

    Vriendelijke groet,

    Richard Francken

    Richard Francken
  • Beste Richard,

    Fijn dat je met mijn reactie uit de voeten kunt! En we gaan elkaar vast nog spreken.

    Hartelijke groeten,

    Frank Altenburg

    Frank Altenburg
  • Besten,

    Ik maak de onderzoekers er graag op attent dat de gemeente Gooisemeren een volledig detectieverbod heeft voor het hele grondgebied van de gemeente (wat een fors deel van het noordelijke Gooi en een deel van de Vechtstreek beslaat). Bezwaren onzerzijds (AWN Naerdincklant) hebben helaas nog niet tot een heroverweging geleid. Dit terwijl iedereen weet, dat ondertussen de achterdeur gewoon open staat. Natuurlijk wordt er illegaal gezocht, en die vondsten zullen doorgaans in het ondermaanse verdwijnen want omdat ze illegaal gevonden zijn, worden ze niet gemeld. Anders gezegd: voor de goedwillende vrijetijdsarcheoloog die graag netjes volgens de regels individueel dan wel in verenigingsverband zoekt, is dit verbod een zeer ernstige hinderpaal. Het staat de wetenschappelijke progressie in de weg en demotiveert burgers om met archeologie aan de slag te gaan. Is derhalve totaal niet in de geest van Faro. Er zou AWN Naerdincklant veel aan gelegen zijn als dit verbod eindelijk kan worden opgeheven.

    Met vriendelijke groet,

    Drs. Sander Koopman

    AWN Naerdincklant, voorzitter

    Stichting Tussen Vecht en Eem, redacteur Archeologie

    S. Koopman
  • Beste Sander,

    Bedankt voor de inhoudelijke bijdrage. Wij zullen dit meenemen in het onderzoek, maar ook in de formulering van de onderzoeksvragen.

    Met vriendelijke groet,

    Richard Francken

    Richard Francken
  • Goed initiatief!

    Een actueel overzicht van verboden gebieden zou heel mooi zijn. Nog mooier als een aantal verboden ingetrokken zouden kunnen worden. Bij een aantal verboden ontbreekt het aan goede onderbouwing en rampzalig voor de wetenschap en ons nationale erfgoed. Goede voorlichting is nodig om verboden te voorkomen.

    Emanuel van Berkel
  • Goedemorgen,

    In de gemeente Wijk bij Duurstede hebben we juist geen metaal detectie verbod. We hebben namelijk liever dat dat we samen werken met onze detectie liefhebbers. Dat leidt er namelijk toe dat men de zaken bij me meldt. Dat zaken gemeld worden in PAN.
    ook willen we gekoppeld aan het nieuwe museum juist een ArcheoHotspot creëren. Met hierin een PAN meldpunt. En vooral diegenen die hun weg naar PAN niet hebben gevonden daarbij helpen.

    Ik ben me terdege bewust dat niet alles gemeld wordt. Maar op deze manier heb inmiddels wel een leuke ploeg mensen om me heen die samen met mij de ondergrond van Wijk bij Duurstede in de gaten houden. 😀

    Channa Cohen Stuart

    gemeentelijk archeoloog
    Gemeente Wijk bij Duurstede

    Channa Cohen Suart
  • Beste Channa.

    Wat een heel mooi voorbeeld. Dat wordt door de detectoristen zeer gewaardeerd. Het onderzoeksteam komt graag een keer een kop koffie drinken om meer van jullie visie te leren.

    Richard Francken
  • Beste Richard

    De gemeente Woerden had een detectorverbod opgenomen in de APV, waarbij overigens geen gebieden waren aangewezen waarop het verbod van toepassing was. In de Erfgoedverordening uit 2015 was wel een detectorverbod opgenomen voor alle gebieden met een archeologische verwachtingswaarde. Sinds 2023 is dit uit de Erfgoedverordening geschrapt.

    Het belang dat vondsten gemeld worden is groot. En vondsten worden alleen gemeld wanneer dit buiten de illegaliteit gebeurt. Het is wel van belang te benadrukken dat er ook door de toestemming van metaaldetectie in de bovenste 30 cm uit artikel 2.2 van het Besluit Erfgoedwet archeologie nog steeds gebieden zijn waar metaaldetectie niet toegestaan is. Op rijks-, provinciale-, of gemeentelijke monumenten of als er een aanwijzingsprocedure loopt, en op plekken waar archeologisch onderzoek in uitvoering is. Het lijkt mij goed dit ook zeer duidelijk te maken. De monumenten kunnen waarschijnlijk vrij eenvoudig in de GIS-kaart worden ingeladen. Voor locaties waar archeologisch onderzoek loopt is dat waarschijnlijk moeilijk.

    Vanwege het belang dat vondsten worden gemeld is in Woerden daarom ook besloten het detectorverbod niet te continueren. Wij hechten aan een goed contact met hobby-archeologen. Laten we met zijn allen proberen te realiseren dat alle bodemvondsten ook echt gemeld worden!

    Marijn van de Glind

    gemeentelijk archeoloog
    gemeente Woerden

    Marijn van de Glind
  • Beste Marijn,

    Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage. Dit is een belangrijke aanvulling op het onderzoek. Voor de goedwillende detectorist is het vrij lastig goed inzicht te hebben in de verschillende procedures. Dus nadenken over een centraal platform waarbij alles bij elkaar komt is een meer waarde voor alle partijen.

    Richard Francken
  • "De monumenten kunnen waarschijnlijk vrij eenvoudig in de GIS-kaart worden ingeladen. Voor locaties waar archeologisch onderzoek loopt is dat waarschijnlijk moeilijk. "

    Voor de monumenten heeft de RCE in 2019/2020 nieuwe GIS services beschikbaar gemaakt. Deze zijn sinds 2021 ook te gebruiken in eigen GIS toepassingen, bv via ArcGIS Online. Dus inderdaad eenvoudig, al hebben sommigen nog wel angst dat deze informatie misbruikt gaat worden door personen die het als "schatkaart" zien en daar dan juist gaan zoeken.

    Voor lopend archeologisch onderzoek zijn er genoeg (technische) mogelijkheden die relatief snel te realiseren zijn. De grootste uitdaging is het beheer er omheen. Hier zullen proces afspraken gemaakt moeten worden die vervolgens geïmplementeerd en geborgd moeten worden (door bronhouder van de data?). Waarschijnlijk is een overzicht van lopende onderzoeken ook niet direct nodig voor detectorzoekers. Elk perceel is verboden totdat er goedkeuring verkregen is. Het is dan eerder van belang dat grondeigenaren van percelen waarop onderzoek plaatsvindt geen goedkeuring geven.

    Emanuel van Berkel
  • Goede aanvulling Emanuel. Goed om dit in het plan van aanpak mee te nemen.

    Richard Francken
  • Aangepast op 13 juni 2024

    Ik juich dit initiatief van harte toe. Zelf ben ik tien jaar publieksarcheoloog geweest bij Landschap Erfgoed Utrecht, waar ik verantwoordelijk was voor het Meldpunt Archeologie in de provincie Utrecht. In deze periode heeft de metaaldetectie enorme sprongen gemaakt, van illegaliteit tot een gedoogconstructie, en uiteindelijk tot verankering in de Erfgoedwet 2016 en het ontstaan van PAN. Op basis daarvan wil ik enkele belangrijke punten onderstrepen en aanvullen voor dit onderzoek.

    Het is cruciaal om te onderzoeken welke vondsten archeologen mogelijk missen door de beperkingen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke alternatieven beter aansluiten op de Omgevingswet en de Erfgoedwet 2016, zodat waardevolle vondsten niet verloren gaan. In de praktijk is het problematisch als mensen geen vondsten durven melden vanwege de APV, vaak niet uit onwil, maar omdat zij niet weten wat hen te wachten staat, zelfs bij vondsten die al jaren eerder zijn gedaan. Als archeoloog moet je veel vertrouwen opbouwen bij zoekers om ervoor te zorgen dat relevante vondsten worden geregistreerd en in kaart gebracht, zodat cruciale informatie niet verloren gaat.

    Naast de wet- en regelgeving moeten ook andere factoren worden overwogen, zoals stikstof, verzuring van de grond door bemesting en wisselende klimatologische omstandigheden. Deze factoren spelen een rol in de afweging tussen in situ behoud en een ingevoerde APV, vooral wanneer conserveringsomstandigheden snel achteruitgaan of de toegankelijkheid tot archeologische vondsten in het geding komt. Tijdens de Reuvensdagen 2023 was hierover een hele sessie Exit-In Situ, waarbij de bovenstaande factoren ons forceren anders te kijken naar archeologie in de grond. In de praktijk kan het vooral bij zoekers schuren wanneer zij zien dat je in een gebied niet mag zoeken, terwijl de regionale conserveringsomstandigheden aan het verslechteren zijn. Ook hoe hiermee om te gaan? Maar wellicht boor ik hier ongewild een andere discussie aan en de realiteit/praktijk is soms weerbarstig.

    Het is belangrijk om best practices te identificeren voor verantwoorde metaaldetectie (die ook inclusief en participatief van aard is) en welke voorwaarden we daaraan willen hangen. Dit kan variëren van een pasjessysteem tot georganiseerde zoekacties in samenwerking met lokale archeologen. Ik weet dat de zoekers en onderzoekers niet altijd op het pasjessysteem zitten ten wachten, maar als je hierdoor toegang kan krijgen tot bepaalde sites die anders niet toegankelijk zijn en actief iets mee kan biedt dan naar mijn inzicht alleen maar mogelijkheden voor onderzoek, beleid en publieke outreach en participatie. Wellicht is dit een mooi onderzoek voor een Saxion/HBO of en universitaire student.

    In ieder geval kan en dergelijk systeem kan helpen bij het monitoren en registreren van vondsten op een efficiënte en verantwoorde manier, zelfs binnen gebieden waar een verbod geldt (uiteraard is het niet de bedoeling dat mensen gaan zoeken zijn op archeologische rijksmonumenten of andere beschermde plekken, om mezelf te verduidelijken). Het is belangrijk om verbinding, dialoog aan te gaan en dat te blijven doen. Daarnaast kunnen we nadenken over hoe we een overzicht van toegestane en verboden zoekgebieden effectief kunnen communiceren. De GIS-app van de DDA is een goed hulpmiddel, maar de informatie moet up-to-date blijven om effectief te zijn (zit al reeds in je voorstel).

    Vanuit ArcheoHotspots (AHS), zouden de AHS-locaties kunnen fungeren als ontmoetingsplaatsen voor dialoog, uitwisseling en registratie van vondsten in PAN (mits voldoende capaciteit en faciliteiten daarvoor aanwezig zijn). Door medewerkers van PAN worden de AHS vaak gebruikt voor archeologische spreekuren (soms ook op afspraak) en kan drempelverlagend zijn voor zoekers. Bovendien zijn deze locaties vrij toegankelijk op gezette tijden en past heel goed binnen Faro, helemaal als zich hier ook gemeenschappen om vormen. Uiteraard staat het mensen vrij om hier vanuit een soort grassroot initiatief hier zelf op regionaal vorm aan te geven en te organiseren en archeologen kunnen helpen in het faciliteren en bevragen.

    Met deze opmerkingen hoop ik een constructieve bijdrage te leveren aan het onderzoek en de verdere ontwikkeling van beleid en praktijk rondom metaaldetectie en APV’s. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes!

    Alexander van de Bunt
  • Beste Richard,

    Ik vind dit routgids idee heel interessant. Het is zo belangrijk om te verduidelen de regels and beperkingen voor de hobbyists en ook voor archeologen. Vaak kan het erg verwarrend zijn, vooral als er verschillende regels en voorschriften zijn. Het begrijpen van de belangrijke rol en het potentieel van metaaldetectie kan negatief worden beïnvloed door slecht doordachte verboden.

    Veel succes!

    Mvg

    Suzie Thomas (Universiteit Antwerpen)

    Suzie Thomas
  • Beste Alexander, Suzie,

    Bedankt voor jullie steun.

    Alexander, wij komen bij jou terug als we het onderzoek starten.

    Richard Francken
  • Beste Richard

    Alhoewel de regelgeving in Vlaanderen iets anders is dan in Nederland ben ik heel benieuwd naar het resultaat (en de weg ernaar toe) van jouw onderzoeksvoorstel. Constructieve samenwerking met metaaldetectoristen over de landgrenzen heen staat bij ons nog in de kinderschoenen.

    Ik bied graag mijn hulp aan mocht dat nodig blijken.

    Alvast veel succes!

    Met vriendelijke groeten

    Isabelle Jansen

    Isabelle Jansen
  • Beste heer Francken,

    Hoewel ik zelf niet heel bekend ben met metaaldetectie en de bijbehorende wet- en regelgeving, lijkt dit onderwerp mij, als HBO-Rechten student, zeer interessant om te onderzoeken. Uit alle reacties blijkt ook dat dit een veelbesproken onderwerp met veel onduidelijkheid wat betreft de wetgeving. Het lijkt mij een mooi doel om hier meer duidelijkheid over te krijgen.

    Met vriendelijke groet,

    Isabel Grandia

    Student HBO-Rechten, Inholland

    Isabel Grandia
  • Beste Isabel,

    Ik kijk terug op een heel fijn kennismakingsgesprek. Ik ben dan ook zeer blij dat je ons team wilt versterken. En wat helemaal super is, ik heb een officier van Justitie (parket Rotterdam) bereid gevonden om ons beiden te ondersteunen. Hij wil meekijken en inhoudelijk meedenken bij het opstellen van een goed geformuleerd onderzoeksopdracht en tijdens het proces een sparingspartner voor ons te zijn en het eindresultaat te reviewen.

    Met deze ondersteuning hebben we een extra steun in onze rug.

    Met vriendelijke groet,

    Richard

    Richard Francken
  • Beste Isabelle,

    Bedankt voor je aanbod en wij willen daar zeker gebruik van maken. Het onderzoek is een constructief onderzoek waarbij vanuit verschillende gezichtspunten wordt gekeken en meegewogen.

    Het zou daarom goed zijn als wij onze eerste inzichten tegen jou mogen aanhouden. Juist vanuit de Vlaamse context kan jij feedback en extra vragen stellen waar we op moeten focussen. Dit geeft een extra waarde aan het eindproduct.

    Vriendelijke groet,

    Richard Francken

    Richard Francken
  • Goed nieuws. Vanuit de stichting ArcheoHotspots is goedkeuring gegeven dat er vanuit PAN en ArcheoHotspots inhoudelijke ondersteuning mag worden geven aan het onderzoek. Daar ben ik heel blij mee.

    We gaan ook onderzoeken of we een van de sub-vragen kunnen laten behandelen door een student aan de universiteit van Utrecht die de "Course: Cultural transfer III" volgt.

    Richard Francken
  • Bedankt Machteld,

    Het antwoord is zeer duidelijk.

    Vriendelijke groet,

    Richard Francken

    Richard Francken
  • Ik wil een lans breken om het mogelijk te maken dat basisschoolleerlingen onder deskundige begeleiding met een metaaldetector rond hun eigen school, dorp, stad of erfgoedinstelling met een metaaldetector mogen zoeken. Zelf op plekken waar bescherming geldt is het meestal mogelijk archeologische bezwaren weg te nemen. Niet elke plek binnen een beschermd gebied is immers even waardevol. Daarnaast zijn er andere opties om de grond niet te hoeven beroeren. Nu is sprake van een rigide houding, ja, dreigen archeologen soms met aangifte wegens 'een ernstig misdrijf' als een goedwillend bestuur op Facebook meldt dat acht kinderen met een metaaldetector mogen zoeken op niet-beschermd boerenland... terwijl op een andere plek gewoon een kantoortje in de flank van een terp wordt gebouwd.

    Gun onze kinderen -de nieuwe generatie- de historische sensatie van een ontdekkingsreis in hun eigen omgeving. Geloof me, ze zullen het hun hele leven onthouden. Het zal velen ook inspireren respectvol om te gaan met onze erfenis uit het verleden!

    Ale Hansma
  • Beste @ale,

    Dit geeft nog een nieuwe dimensie tot het onderwerp. En heel herkenbaar. Zie ook de post die wij als vereniging hebben geplaatst op LinkedIn. Of het helemaal in het onderzoek kan passen weet ik niet. Maar ik zou dit topic graag eens met @avandebunt willen bespreken op welke wijze ArcheoHotspots hier misschien een bemiddelende rol kan spelen.

    Met vriendelijke groet,

    Richard Francken

    Richard Francken
  • Hoi Richard.

    Wellicht kan ik iets voor je betekenen in dit kader. Ben zelf een detectoramateur en vrijwilliger bij het Museum Romeins Halder. Sta volledig achter deze visie en wil graag helpen bij dit soort initiatieven. Wellicht kan mijn ervaring iets toevoegen.

    Christiaan Ederveen
  • @christiaan, Je hulp wordt gewaardeerd. Ik ben nu bezig voor de studenten de juiste onderzoeksvraag te formuleren en moet ik nog wat zaken voor de vereniging afronden. Als je het goed vind ga ik je in november even benaderen.

    Vriendelijke groet,

    Richard Francken

    Richard Francken
  • Aangepast op 2 december

    Het document '240062_bijlage_activiteiten_Routegids_APV_beleid_Metaaldetectie_revisie_feedback_RCE' is de juiste bijlage. Bij het indienen van de aanvraag is de verkeerde versie van de bijlage meegestuurd. De aanpak van het werkpakket WP2.3 was gewijzigd na de inhoudelijke feedback vanuit de RCE.

    Richard Francken