‘Ruimte voor nieuwe generaties’

  • 12 jul
  • Machteld Linssen
  • ·
  • Aangepast 23 sep
  • 2
  • 18
  • 673
  • Faro-team
Machteld Linssen
Prikbord 2024
  • Anton Cruysheer
  • Evert van Ginkel
  • Jongeren Community WOll
  • Peet van de Wiel
  • Dieuwertje de Nigtere
  • Marc Kocken
  • Annette Schautt
  • Gerjan Brinksma
  • Faro-team

Samenvatting

  • No.: 240083
  • Thema: Internationaal
  • Titel: Ruimte voor nieuwe generaties
  • Organisatie(s): Stichting Act!On
  • Locatie: Nederland
  • Looptijd: 22 maanden
  • Totale kosten: 222.561,-
  • Gevraagd aan Faro: 144.515,-

Wat willen we bereiken?

Herinneringen aan oorlogen en onderdrukking in Europa zijn essentieel voor het gedeelde Europese erfgoed. Herinneringscentra en musea in Europa merken dat nieuwe generaties zich onvoldoende aangesproken voelen door de huidige manier van herdenken. Jongeren missen diverse perspectieven en ervaren vaak dat de verhalen weinig relevant zijn voor hun eigen leven. Tegelijkertijd willen ze wel actief bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe verhalen en vormen van herdenking. Dit project beoogt ruimte te bieden voor co-creatie tussen jongeren en herinneringscentra. Het doel is een duurzaam verankerde, gelijkwaardige samenwerking tussen de deelnemende instellingen en jongeren die mede gedragen wordt door medewerkers en vrijwilligers.

Hoe doen we dat?

Het project wordt gekenmerkt door drie hoofdactiviteiten. Ten eerste concrete lokale projecten met jongeren. Deze dienen als content voor het traject dat tot kennisuitwisseling, verdieping, verankering en brede kennisdeling leidt. De tweede activiteit is een leertraject gericht op uitwisseling van ervaring en kennis op inhoud en op proces. Tot slot wordt aandacht besteed aan kennisdeling met het erfgoedveld. Er wordt een slotevenement georganiseerd waarin een roadmap met methodieken voor co-creatie, samen met de opgedane proceservaringen, gedeeld wordt met de sector.

Een project voor kennisuitwisseling over de (on-)gedeelde bronnen van herinnering rondom oorlog, dictatuur en polarisatie in Europese landen.'Developing a new discourse and methods around new narratives about today’s life and the conscience of histories for new generations.’ Looptijd: maart 2025 t/m december 2026.

Het project heeft als doel nieuwe verhalen en methoden te ontwikkelen die aansluiten bij de huidige tijd en bewustwording van historische gebeurtenissen voor nieuwe generaties te vergroten.

Voorgeschiedenis

In 2023 organiseerde Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH) een eerste pilot over co-creatie met jongeren en instellingen die zich bezighouden met de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. De resultaten werden gepubliceerd in een Roadmap Co-creatie*. De conferentie 'Living with War' in november 2023 benadrukte dat het dominante narratief over de Tweede Wereldoorlog in Nederland soms problematisch is voor jongerenbetrokkenheid. In 2024 onderzocht ActOn, in opdracht van SMH, samen met Europese jongeren en instellingen, hoe duurzame co-creatie met jongeren gerealiseerd kan worden.

Waarom

Het behoud van bepaalde geschiedenissen in Europa draagt een belangrijke boodschap: ‘Nooit meer’. Deze geschiedenissen vormen een gedeeld Europees erfgoed. Echter, jongeren voelen zich vaak niet aangesproken door de huidige herinneringscultuur en missen relevante perspectieven in de verhalen. Ze willen stilstaan bij eigen ervaringen en trauma's en nieuwe impulsen aan de herinnering toevoegen.

Wat

Het project streeft naar het uitvoeren van lokale pilots waarbij herinneringscentra en musea samen met jongeren werken aan aanpassingen in organisatie, werkwijze, werkvormen en het narratief. Het doel is om jongeren te betrekken en hen mee te laten bepalen. Voor een goede verankering in de organisaties worden medewerkers en vrijwilligers nauw betrokken in het proces. Vanuit Faro wordt een bijdrage gevraagd om opgedane kennis internationaal uit te wisselen.

Bouwen aan vertrouwen en het ervaren van lokaal erfgoed is daarbij belangrijk. Daarom zijn naast digitale ontmoetingen ook twee live-bijeenkomsten van de jongeren en twee live-bijeenkomsten voor de organisaties en een delegatie van jongeren bij het slotevenement gepland. Dit wordt afgesloten met een groter evenement waarbij de kennis breder wordt gedeeld met de erfgoedsector. De projectleiders participeren actief in de werkgroep participatie van Faro/RCE in Nederland.

Resultaat

Een duurzaam verankerde gelijkwaardige samenwerking tussen instellingen en jongeren, die gedragen wordt door medewerkers en vrijwilligers. Een duurzaam internationaal netwerk rondom Co-creatie dat na het project verder wordt uitgebreid. De geleerde lessen en tips en trucs worden verwerkt in een roadmap en/of methode en proactief gedeeld met ICOM, Nemo en andere internationale koepels.

Wie

Projectleiding ActON: Annette Schautt en Idske Bakker
Wetenschappelijke begeleiding: Er wordt gezocht naar partners zoals Universiteit Leuven, Newcastle University of Erasmus Universiteit Rotterdam met ervaring in co-creatie en/of herinneringscultuur.

Partnerinstellingen

Deze instellingen waren betrokken bij het voortraject en hebben aangegeven partner te willen worden in het project. Er is ruimte voor instellingen om aan te sluiten: International Coalition of the Sites of Conscience, Europa and Midden Oosten (Frankrijk); NS-Dokumentation Center München (Duitsland); Nationaal Onderduikmuseum, Aalten (NL); Kazerne Dossin, Mechelen (België); Museum of Warsaw, Warschau (Polen); Herdenkingstoneel, Sarajevo (Bosnië) & Warchildhood Museum van Sarajevo (Bosnië); Fries Museum, Leeuwaarden (NL); Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș, Baia Mare (Roemenië); Walker Art Museum als deel van het Museum of Liverpool (Engeland)

Betrokken jongeren

Julian Lindemann, Duitsland; Jordy Zuidhof, Nederland; Carla Bianca Silaghi, Roemenië; Rijad Ahmetovic, Bosnië; Anita Karabasic, Nederland/Bosnië; Maé Lefèvre, Frankrijk; Tarcea Andreea-Gabriela, Roemenië; Jongerencommunity WO2

Lokale stappen

Elke organisatie werkt met haar team en een jongerengroep aan lokale projecten, waarbij jongeren die eerder geen invloed hadden, betrokken worden. Het doel is om concrete resultaten te bereiken binnen een tijdsframe dat aansluit bij de jongeren. Zichtbaarheid en representatie versterken het vertrouwen, en de instellingen ondersteunen jongeren in het ontwikkelen van kennis en vaardigheden.

Europese jongerenseminars op herdenkingsplekken

Jongeren uit elk deelnemend land worden uitgenodigd voor internationale seminars over historische gebeurtenissen en de relevantie voor het heden. Na introspectie en uitwisseling van perspectieven, worden strategieën ontwikkeld om meer jongeren te betrekken bij lokale projecten. Eén bijeenkomst vindt plaats in Bosnië (Srebrenica), en de andere locatie wordt door de jongeren gekozen. Toneelvoorstellingen over herdenken kunnen onderdeel zijn van deze bijeenkomsten.

Platformbijeenkomsten

Gedurende het 22 maanden durende project komen organisaties en jongeren regelmatig bijeen om ervaringen en kennis uit te wisselen, zowel fysiek als via video calls. Dit ondersteunt het proces en helpt een toekomstperspectief te ontwikkelen. Een afsluitende brede bijeenkomst moet de opmaat zijn voor een vervolg.

Aanjagersgroep

Een aanjagersgroep bestaande uit vertegenwoordigers van organisaties en jongeren reflecteert op behoeften en faciliteert het proces. De ervaringen en lessen worden verwerkt in een roadmap of methode, in samenwerking met universiteiten met ervaring in co-creatie en/of herinneringscultuur.

De uitkomsten worden gedeeld met internationale koepels en in Nederland met andere erfgoedinstellingen via erfgoedhuizen, de Faro werkgroep participatie en opleidingen zoals de Reinwardt Academie.

*Download Roadmap Co-creatie:

https://www.acton.nu/_files/ugd/b665f8_7c57f07fc76d4caba5f03ea8579fe833.pdf

Reacties

18 reacties, meest recent: 20 oktober
  • Mooi en interessant project. Als jongerennetwerk hebben we graag eens contact over samenwerkingsmogelijkheden! (zie ook onze oproep op het platform)

    Gerjan Brinksma
  • Hoi Gerjan, Wat leuk. Ben benieuwd te horen hoe jullie het aanvliegen. Goed om samen te kijken wat we van elkaar kunnen leren cq samen kunnen doen. Vrijdag ochtenden zijn in het algemeen bij ons een goed moment. Groet, Annette

    Annette Schautt
  • Mooi en nuttig project!

    Vanuit de wens tot internationalisering zie ik, als lid van de RvT LREF, een link met de jongerenprogramma's van de Liberation Route Europe Foundation die de afgelopen jaren rond verschillende thema's hebben gedraaid. Ook op dit moment loopt het Active Remembrance Youth Programme (ARYP) dat wordt gefinancierd door de Europese Commissie. Samenwerking met de LREF https://www.lre-foundation.org/our-projects/, biedt een kans voor verdieping, verbreding en versterking.

    Marc Kocken
  • Hoi Marc,
    Ik neem aan dat je weet dat we met je collega van de Liberation Route in nauw contact staan?! We zien de kansen! Groet, Annette

    Annette Schautt
  • Hoi Annette,

    Klopt, met Gert-Jan en Wout. Ik miste de LREF bij de partners vandaar mijn reactie.
    Groet, Marc

    Marc Kocken
  • Ons bureau voor educatieve communicatie www.Podium.nl heeft ervaring met jongerenparticipatietrajecten en het thema herdenken van de oorlog. We werkten onder andere voor Stichting 4 mei Concert, Stichting Vrouwen van Ravensbruck, Stichting Miep Diesel (educatie oorlogsdagboek) en Kamp Amersfoort. In het Interreg project Worldwar II maakten we voor 4 landen het jongerengedeelte www.sporenww2.nl.

    We kunnen een waardevolle aanvulling zijn in dit samenwerkingsverband.

    Peet van de Wiel
  • Ha, Dieuwertje, ik heb onlangs uitgebreid gesproken met Patrick Timmermans van Erfgoed Brabant en Caroline Belt van Brabant Herinnert, want we zien verwandtschap en kansen voor samenwerking. Wordt vervolgd

    Annette Schautt
  • Hoi Peet, ik zag al je reactie op LinkedIn. Laten we eens uitgebreider praten. Ben benieuwd hoe jullie de jongeren betrekken en eigenaar maken. We kunnen vast veel van elkaar leren!

    Annette Schautt
  • Wij, de jongeren van Jongeren Community WOll, hebben ontzettend veel geleerd tijdens de hackathon die Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH) organiseerde in maart 2023. Binnen deze hackaton, waarin de vraag ‘Hoe kunnen we meer jongeren betrekken bij het herinneren en herdenken van de tweede wereldoorlog?’ centraal stond, kwamen veel creatieve en enthousiaste ideeën naar voren. Door goede begeleiding, duidelijke kennisgeving en de informele sfeer voelden alle jongeren zich betrokken. Dank voor de goede begeleiding!

    Jongeren Community WOll
  • Ik moet zeggen dat ik in de post en de bijgevoegde stukken heel veel over het (complexe) proces lees, maar niet zoveel concreets over de onderliggende opgave. Zinnen als `(...) het dominante narratief over de Tweede Wereldoorlog in Nederland is soms problematisch voor jongerenbetrokkenheid' en` jongeren voelen zich vaak niet aangesproken door de huidige herinneringscultuur en missen relevante perspectieven in de verhalen. Ze willen stilstaan bij eigen ervaringen en trauma's en nieuwe impulsen aan de herinnering toevoegen' zeggen me niet heel veel - wat is er `problematisch' en wat zijn `relevante perspectieven' in dit verband? Ik kan dan zelf alleen maar denken aan de problemen die docenten op sommige scholen ondervinden bij het behandelen van de Holocaust: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2320430-geschiedenisles-over-de-holocaust-op-een-diverse-school-soms-lastige-vragen Gaat het daarover, of is er méér? dat zou ik toch in beide gevallen graag willen weten. De problematiek kan ook niet los worden gezien van het algemene, tamelijk natuurlijke verschijnsel dat hoe langer geleden iets is gebeurd, hoe verder het van een nieuwe generatie af staat qua kennis én beleving. Van de huidige generatie 12-jarigen hebben de grootouders de oorlog al niet (bewust) meegemaakt, of die nu in Nederland woonden, dus langs die weg krijgen de jongeren nauwlijks iets mee. Het geschiedenisonderwijs , de andere voor de hand liggende ingang tot kennis, kampt met zijn eigen problemen: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/docenten/nieuws/71100-leerlingen-hebben-historische-kennis-niet-altijd-meer-paraat.html (geen ouwe koek, is van 5 dagen geleden!) Mijn vraag is dus, of de uitgangspunten/problemen/uitdagingen niet wat meer geconcretiseerd kunnen worden alvorens de vele gespreksrondes en terugkoppelingen een aanvang nemen.

    Evert van Ginkel
  • Afgelopen zomer kwam mijn achternicht met haar zoon bij ons op bezoek vanuit Canada. Haar zoon is de vierde generatie, sinds zijn overgrootmoeder (onlangs overleden op 99-jarige leeftijd), die aansluiting zoekt bij zijn 'roots': de bevrijding van Nederland door de Canadezen. Deze zus van mijn opa ontmoete in 1944 een leuke Canadees en liet huis en haard achter om in Franstalig Canada te wonen. Een keus die veel Nederlandse vrouwen na de bevrijding maakten. Het is interessant te zien dat huidige jongeren uit Canada nog altijd aansluiting zoeken met hun geschiedenis, die gelinkt is aan WO2. Mijn suggestie is daarom om niet alleen oog te hebben voor Nederlandse jongeren, maar ook uit het buitenland - bijv. uit Canada.

    Anton Cruysheer
    Anton Cruysheer heeft een nieuw document toegevoegd

    1.jpeg (JPEG, 230 KB)

    Anton Cruysheer
    Anton Cruysheer heeft een nieuw document toegevoegd

    2.jpeg (JPEG, 420 KB)

    Anton Cruysheer
    Anton Cruysheer heeft een nieuw document toegevoegd

    3.jpeg (JPEG, 430 KB)

    Anton Cruysheer
  • Dank Evert, voor je commentaar. Dat helpt ons ook weer om scherper te denken en te formuleren. Ik kan voor nu wat ervaringen delen die we hebben opgedaan omdat we de samenwerking met jongeren al 1,5 jaar geleden zijn begonnen: Er waren jongeren die respect uitten voor het herinneren WO2 maar soms ook boos waren en/of zich niet gezien voelden omdat eigen achtergrondgeschiedenis nergens is te zien in NL. Zo horen ze niet op school, niet in musea, dat er 70000 Marrokannen hebben gevochten voor de geallieerden. De verhalen beperken zich grotendeels tot Nederlandse bodem, en niet de verhalen van Nederlanders nu, wiens grootouders elders op de wereld andere ervaringen hebben opgedaan. Een bosnische vrouw in Nederland met Nederlandse kinderen, wiens vader werd vermoord in Srebrenica, zei: wanneer zijn mijn kinderen Nederlands genoeg dat hun verhalen er ook toe doen? Er was vraag naar museummedewerkers die luisteren naar jongeren, geinteresseerd zijn en gesprekken willen voeren met jongeren zodat zij hun ervaringen kunnen delen - die behoefte is er vaak omdat juist in b.v. WO2 musea een snaar wordt geraakt die ook iets los maakt van hun eigen ervaringen. Ze ervaren dat daar geen ruimte is. Jongeren ervaren hierarchie in leed die zij worden geacht te volgen (WO2 is belangrijker dan andere oorlogen, sommige slachtoffers lijken belangrijker dan andere) zij kunnen dat moeilijk plaatsen en accpeteren.

    Je zegt dat kennis vaak niet meer door grootouders wordt overgedragen. Dat klopt, des te meer is de vraag welke kennis je echt wilt overdragen. En wat is eigenlijk relevant en voor wie? Daarvoor wil je weten welke kennis en kaders de jongeren nu hebben zodat de erfgoededucatie op vruchtbare bodem belandt en van contekst voorziet. Dat gaat het beste samen met jongeren.
    Je hebt gelijk dat op dit moment Holocausteducatie vaak lastig is voor docenten en educatoren. Sommige jongeren gaan er met gestrekt been in. Soms uit overtuiging, soms provocatie, soms onkunde, soms een combinatie ervan. Verschillende methodes hebben uitgewezen dat je dit niet verandert door meer kennis te brengen. Openheid om je denken en voelen te heroverwegen kan alleen als je je veilig en gezien voelt. Dat gaat uit van interactie en gelijkwaardigheid. Vragen stellen. Onze jongeren kwamen vaak op thema's die in WO2 speelden, maar die voor hun ook belangrijk zijn. Dus bij het herzien van de narratief gaat het om het vollediger maken van de verhalen (zoals b.v. in de nieuwe tentoonstelling in Verzetsmuseum, Foto's uit Oekraïne in NMKVught enz.) maar ook om het zoeken naar universele thema's waar jongeren zich kunnen en mogen inbrengen. Jongeren vonden informatie rondom thema's (uitsluiting, sterke leider, vrijheid enz.) interessanter dan b.v. chronologische geschiedenis. Hoe en wat wordt concreter in het project.

    Is dat een antwoord op je commentaar?

    Annette Schautt
  • @Anton, dank voor je verhaal. Ik ken de begraafplaats in Holten en Groesbeek en (een deel van) de geschiedenis van Canadesen in Nederland in WO2, maar ik was me niet bewust van een behoefte/zoektocht naar achtergrond van jongeren van nazaten die geemigreerd zijn. Omdat we ook bij Erasmus+ subsidie hebben aangevraagd zijn we voor nu gebonden aan Europese jongeren. Mocht je suggesties hebben hoe we het betrekken van Canada praktisch zouden kunnen realiseren dan houd ik me zeker aanbevolen.

    Annette Schautt
  • Beste Annette,

    dank voor je snelle en uitgebreide antwoord. Zoals met veel uitgebreide antwoorden roepen die meer vragen op...

    Het vertellen van één compleet verhaal over (laten we het daar even bij houden) WO2 in Nederland is moeilijk genoeg. We zijn het naoorlogse `narratief' van onderwijs, media en exposities van: iedereen zat in het verzet, Ik Val Aan Volgt mij etc, al een tijd lang voorbij. Er is een meer genuanceerd verhaal voor in de plaats gekomen; de vraag is, hoe goed en volledig dat wordt overgebracht. En dat heeft te maken met: de kwaliteit van het lesmateriaal, de kwaliteit van de docent, en de tijd die eraan besteed kan worden. Maar uiteindelijk gaat het om een op feiten berustend verhaal - laten we het `kennis' noemen. Die kennis nu, lees ik in je antwoord, is voor jongeren niet per se meer, waar het om gaat. `Wat [voor kennis] is nu relevant en voor wie?' vraag je. Ik zou zeggen: het (ingedikte) resultaat van breed en kritisch onderzoek is relevant, en: voor iedereen die in Nederland woont en opgroeit, ongeacht zij/haar komaf. Die feitenkennis kan saai lijken, of oldskool, maar ze is uiteindelijk de basis voor ons collectief geheugen, en dat is weer een bindende factor.

    Natuurlijk staat die kennis niet vast; gelukkig maar! Ze moet steeds worden aangepast en bijgesteld, aan de hand van wetenschappelijke discussie. En daar raken we aan een teer punt; gevoelens lijken minstens zo belangrijk te zijn als feiten, persoonlijke interesses even zwaarwegend als algemene. Het is niet mogelijk en wenselijk om één vastgetimmerd verhaal op te schrijven en door te geven, en dat gebeurt (in Nederland) dan ook niet. Maar we kunnen er wel ons best voor doen, en dat verhaal moet voortdurend ter discussie worden gesteld. Of je dat bereikt met te luisteren naar iedere groep die haar eigen stuk wil toevoegen, is de vraag. je noemt een paar voorbeelden. De 70000 Marokkaanse soldaten bijvoorbeeld: die hebben meer te maken met de geschiedenis van koloniaal Frankrijk dan met die van Nederland. Daar is beslist en verhaal over te vertellen, maar het is een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor de geschiedenis van Bosniërs, die heel even, en heel dramatisch, raken aan de onze, niet alleen in Srebrenica trouwens maar ook in WO2 - `onze' Waffen-SS'ers zaten in die buurt. Toch past dat vooral in de enorm complexe geschiedenis van de Balkan. We noemen nu twee groepen die de aandacht vragen, maar wat, als de andere nationaliteiten (Rotterdam alleen al telt er 170...) zich óók willen herkennen, willen ze opletten? We krijgen een enorme, niet-verbindende hoeveelheid deelverhalen, n het is erg de vraag hoeveel andere jongeren zich daarvoor zullen interesseren. Nog los van het feit, dat er ook ongewenste geschiedenissen boven kunnen ko0men drijven - ik denk aan Armeniërs, of aan de minder gunstige reputatie van Marokkaanse soldaten in de Spaanse burgeroorlog en de veldtocht in Italië. Nemen we dat ook mee? (en er zullen toch ook wel wat kinderenn van Duitse en japanse afkomst in Nederland rondlopen - wat is hún verhaal?)

    Ik ben erg vóór meer en breder geschiedenisonderwijs, en daarin kunnen thema's als `uitsluiting', `sterke leiders'' (ai! dat kan nog eens vuurwerk opleveren...) en `vrijheid'' heel goed een plaats krijgen. Voor Nederlandse WO2-herinneringscultuur hebben we denk ik in de eerste plaats een goed, voor iedereen te bevatten, op feiten berustend en bespreekbaar verhaal nodig - kennis. Als we iedereen wapenen met kennis, wordt de dialoog beter en kan er ook beter geluistered worden naar alternatieve of aanvullende visies. Het vereist wel wat van docent/erfgoedtoelichter en leerling. Maar het geeft wel richting.

    Misschien snijden jullie al dit soort punten aan in jullie onderzoek. Gaarne bereid tot meedenken, want belangrijk! groet, Evert (en sorry voor de tikfouten...)

    Evert van Ginkel

Trefwoorden